Konstprojekt hos Sveaskog

Konstkonceptet "Residence in Nature" växer nu fram på Sveaskogs marker i Småland. Det undersökande konstprojektet vill utmana gränserna mellan natur och samhälle och kanske framför allt sättet vi ser på det.

Nyheter | 2016-05-27

Konstprojektet har växt fram under en längre tid och när Gisela Björse, resultatområdeschef i Växjö, fick frågan om huruvida de olika konstnärerna fick hålla till i Sveaskogs skogar kom svaret direkt. Självklart.

– Det här är dels ett jättebra läge för oss på Sveaskog att nå ut till grupper som vi normalt sett kanske inte möter på samma sätt, men framför allt är det ju ett väldigt roligt projekt helt enkelt. Skogen som resurs har ju en relativ långsam gång, så det är roligt att den kan utnyttjas på olika sätt under tiden, säger Gisela Björse.

Bidrar till öppenhet

Hon menar att genom projekt som detta blir det också lättare att förstå krav, önskemål och synpunkter, oavsett om det är från en enskild granne eller en politisk vilde. Sveaskog försöker vara så öppna som möjligt och tycker det är roligt med samarbeten som detta.

De två konstnärerna Johanna Gustafsson Fürst och Lisa Torell håller med Gisela Björse och trycker just på nyfikenheten när två olika branscher möts.

– Ett stort bolag som Sveaskog är väldigt intressant även ur vårt perspektiv. Gisela förstod snabbt hur vi tänkte kring relationerna mellan natur och samhälle och har en gedigen kunskap som har varit väldigt rolig att få ta del av, säger Johanna Gustafsson Fürst.

Vad gör en plats till en plats?

"Residence In Nature" är ett undersökande projekt som just utmanar gränserna mellan natur och samhälle och vad som gör att en plats upplevs på ett visst sätt. Lisa Torell poängterar att det är väldigt intressant att se hur ens tidigare erfarenheter och kunskaper spelar in.

– Om man till exempel kommer från Sveaskog och har en viss syn på skog och natur kommer man antagligen uppleva vissa platser annorlunda, gentemot andra som inte har samma erfarenheter, säger Lisa Torell.

Lanseras 28 maj

Johanna Gustafsson Fürst och Lisa Torells bidrag heter "Riksväg 25, dela samhälle innebär en gemensam skuld och äger rum på flera olika platser i området. Allt ifrån en nedlagd skjutbana nära Hovmantorp, via parkeringsfickor på riksväg 25, till en lokal i Skruv. Det färdiga programmet släpps i samband med startdatumet den 28 maj, då presenteras ett mer konkret program med öppna föreläsningar och mycket mer.

Tolkar Sveaskogs marker

Gisela Björse på Sveaskog ser fram emot att följa sommarens utveckling och se de olika konstprojekten växa fram. Vissa finns med redan från start, medan angidra utvecklas allt eftersom.

– Det ska bli väldigt spännande att se på vilket sätt de tolkat Sveaskogs skog och marker. Det här kanske inte är vår kärnverksamhet direkt, men det är roligt att vara öppen för det mesta, det har vi säkert nytta av längre fram.

Konstprojektet pågår 28 maj – 25 september

Gisela Björse: 0470-76 54 59, gisela.bjorse@sveaskog.se