Livet leker som en lax

Mörrum hade kunnat vara en av alla slumrande orter på landsbygden. Men istället är det en blomstrande, internationell turistort. Tacka laxen för det.

Nyheter | 2016-01-05

Från maj till september varje år nästintill invaderas lilla Mörrum med sina 3 700 invånare av fler internationella turister än svenskar. I år var de omkring 250 000 stycken, mestadels från Österrike, Danmark, Tyskland och Schweiz. En av dem är Claudia Lidenback från Hamburg.

– I år är det fjärde gången som jag kör hit. Det är fisket och friluftslivet i Mörrum som får mig att återvända. Igår fick jag min första lax, på tio kilo, säger hon.

Nere vid Mörrumsåns livliga vatten skymtar fiskare och turistande flanörer. Den nästan 18 mil långa ån som mynnar ut i Pukaviksbukten är Sveriges mest berömda lax- och havsöringälv. Fisket i Mörrum omsätter omkring 50 miljoner kronor om året och skapar uppemot 50 arbetstillfällen, uppger Ola Söderdahl. Han är platschef på Mörrums Kronlaxfiske, ortens stora sportfiskedestination sedan 1941.

– Om inte allt så åtminstone oerhört mycket kretsar kring turism. Det är en gammal bruksort som under många år brottats med nedlagd eller flyttad tillverkning.

Skapar arbetstillfällen

– Idag sysselsätter turismen och kringservice istället väldigt många, och man är oerhört stolt över och mån om fisket i byn, säger Ola Söderdahl.

Årets säsong är den bästa på många år med 15 000 sålda fiskedagar. Förklaringen är att det finns mer av varorna som lockar långväga turister och fiskare till Mörrum: lax och öring.

– Det finns flera skäl till att fiskuppgången är större. De viktigaste skulle jag säga är minskade kvoter i havet, alltså för yrkesfisket, vilket möjliggör att fisken istället kan leka i ån. Men naturligtvis spelar även den ökande catch & release-kulturen stor roll, säger Ola Söderdahl.

Han menar att fiskekapaciteten och turismen i Mörrum har möjlighet att växa ännu mer de närmaste åren i och med den planerade rivningen av kraftverket i Marieberg i Mörrumsån, som inte varit bra för laxen och öringen, samt genom att man kan försöka locka en breddad kundgrupp till byn.

Blomstrande turistort

Mörrum hade kunnat vara en av alla slumrande orter på landsbygden. Men istället är det en blomstrande turistort med en kvarts miljon besök varje år. De många småföretagarna och Mörrumsborna har laxen att tacka för det.

Det menar Nina Johansson som driver Ninas Konditori ett stenkast från både Bringséns sportfiskebutik och den lokala Ica-butiken i Mörrum. Sedan starten för tio år sedan har rörelsen expanderat för varje år. Idag har hon 14 anställda från orten.

– Mörrum hade inte varit någonting utan fisket. Fisket gynnar alla, säger hon.

Läs mer i Forum Sveaskog 4/15

Fler bilder från Mörrum