Lyckad satsning på Stolteater

Hallå där Marie-Louise Kaarle, assistent för marknadsområde i norra Sverige på Sveaskog, och Tommy Nilsson, tidigare chef för marknadsområde i södra Sverige, som jobbade i Sveaskogs monter på Stora Nolia i augusti där Sveaskog bjöd på improvisationsteater om skogen och varför skogen är bra. Många var nog lite förvånade över satsningen på teater på Stora Nolia. Hur gick det?

Nyheter | 2016-09-19

– När vi summerar satsningen att göra något annorlunda på Stora Nolia kan vi konstatera att det var rätt beslut. Vi fick träffa en helt ny publik och fokusera på helt andra saker än vi gör i typiskt skogliga forum. Dessutom fick vi bra publicitet i de lokala Norrbottenstidningarna, säger Tommy Nilsson.

En ny publik säger du, vilka menar du då?
– Det var i första hand barn, deras föräldrar och mor- och farföräldrar som besökte montern och såg vår teater. Det var precis det vi ville. Många kom tillbaka och såg flera föreställningar och det är väl ett gott betyg. Vi syntes i ett sammanhang och på ett sätt som var lite oväntat och jag tror att de som träffade oss för första gången fick en positiv bild av Sveaskog som företag.

Marie-Louise, lyckades ni sprida budskapen om skogens olika värden?
– Jag tycker att skådespelarna från UngHästen var skickliga. Det var ju fokus på att underhålla och trots att de improviserade och lät besökarna påverka innehållet så lyckades de få med flera finurliga budskap om skogen. Och de gjorde det med glimten i ögat och utan att skriva folk på näsan.

Både Marie-Louise och Tommy är överens om att konceptet var bra och fungerade som de ville. Stolen och all rekvisita finns kvar så de ser gärna att Sveaskog gör något liknande igen. Kanske på Nolia i Umeå nästa år eller vid något tillfälle där det finns större möjligheter att samla fler personer till varje föreställning; en familjedag eller kanske för att sälja in skogen som arbetsplats i framtiden.

Även skådespelarna David Åkerlund, Niklas Larsson Lirell och Mattias Kågström från Västerbottensteaterns UngHästen tyckte att det var ett roligt upplägg som de gärna medverkar på flera gånger.

Reportage om teatern

Se hela föreställningen