Möt Ronja – praktikant på Sveaskog

Hallå där Ronja Fransson, 16 år, från småländska Ljungby som nyligen praktiserat på Sveaskog. Vad har du fått göra under din tid hos oss?

Nyheter | 2016-04-25

- Första veckan var jag med maskinförarna Gert Eriksson och Gunnar Svensson i maskinlag 6741 Ecolog Borensberg och fick köra F13. Sedan var jag med avverkningsledare Joakim Blückert en dag och därefter med Veine Karlsson, områdesansvarig, och planerade.

- Den andra veckan körde jag skotare med Johan Karlsson och satt med i skördaren tillsammans med Krister Holmberg, båda maskinförare.

Till vardags läser du första året på Ryssbygymnasiets naturbrukslinje med inriktning Skog. Vad kommer det sig att du har valt en skoglig utbildning?​
- Min pappa gick Skog och jag tycker att det är skönt att vara ute i naturen. Det är en bra arbetsmiljö. Sedan är jag intresserad av att köra maskin, allrahelst skotare. ​

Maskinförare är ett framtidsyrke med goda möjligheter till jobb. Samtidigt ser vi att antalet sökande till flera av naturbruksgymnasierna minskar. Hur kan vi få fler unga att intressera sig för att jobba i skogen?​
- Åk ut till skolor och berätta varför man ska välja naturbruk, för de som inte vet att utbildningarna finns. Jag tror att framförallt köra maskin skulle kunna locka många unga om de bara visste mer om jobbet.

Hur är det att gå naturbrukslinje på gymnasiet?​
- Det är en treårig utbildning. Vi läser basämnen som matte, svenska, engelska, samhällskunskap och religion. Sedan läser vi naturbruk. I årskurs tre får vi välja inriktning, manuell eller maskin. Sedan är det sammanlagt ungefär 15 veckor praktik. Jag har hittills mest kört maskin på praktiken för jag har redan bestämt mig för att gå den inriktningen.

Vad skulle vara ditt drömjobb när du går ut?​​
- Jag vill köra skotare, och jag kan tänka mig att jobba på Sveaskog. De som jobbar på företaget är hjälpsamma och verkar tycka att det är kul när det kommer praktikanter.​

Vad gör du när du inte pluggar?
- Jag tränar på gym. ​

Har du något favoritskolämne i skolan?
- Ja, det är nog svenska.​

Vad skulle du vilja säga till de som funderar på att gå naturbruksgymnasium med inriktning Skog men inte bestämt sig än? ​
- Det är en väldigt bra linje. Det är inte så mycket plugg så det passar den som föredrar en mer praktisk inriktning. Och efter gymnasiet har man nästan garanterat jobb.​