Den nya drivaren.

Ny maskin skördar och skotar i ett moment

En helt ny typ av skogsmaskin, en drivare, testkörs nu i Västerbotten. Drivaren som både skördar och skotar i ett moment har svängbar hytt och timmervagn som gör det möjligt att med ett aggregat, både kapa trädet och lasta det på vagnen. Man vinner ett moment helt enkelt när virket aldrig behöver landa på backen. En maskin som, om den fungerar bra, skulle spara både tid och pengar.​

Nyheter | 2016-10-03

- Att köra en maskin som både skördar och skotar samtidigt är annorlunda och riktigt kul. Och att få testa något helt nytt efter 17 år i samma typ av maskin är ju jätteroligt, säger maskinförare Robert Kjellren.

- Fast det behövs lite timmar för att komma igång, det blir ju ett helt nytt sätt att jobba och nog har dom lite att göra innan den är perfekt. Det blir till exempel väldigt tuffa svängningar i hytten med så tunga lass och det går inte heller att köra lika snabbt som med en skotare när man ska ut till avlägget. Vi funderar på att testa att lämna aggregatet i skogen medan vi lastar av virket – det skulle nog underlätta, berättar Robert.

Önskemål i utvecklingssamtal

- Allt började faktiskt med våra utvecklingssamtal för ett par år sen när två av maskinförarna Per Andersson och Robert Kjellren uttryckte att de var sugna på teknikutveckling och nya utmaningar, berättar Mattias Torger, avverkningsledare i Västerbotten.

Det måste finnas en vilja och ett driv hos maskinförarna om en sådan här test ska kunna genomföras och det går inte att ta miste på att båda delarna finns i det här fallet. Jag ville gärna ställa upp på deras önskemål och när jag tillsammans med Torgil Granström som då jobbade som teknisk chef besökte Holmen för att titta på drivaren så kände vi att den skulle göra det möjligt. Dessutom innebar ju det här att det blev utrymme i det ordinarie maskinlaget och där vikarierar nu Marie Risberg som gick ut Naturbruksgymnasiet i våras som maskinförare. Många fördelar alltså.​

Ovanligt bra för att vara en prototyp

Drivaren går riktigt bra och driftsäkert för att vara en prototyp. Maskinförarna behöver inte lägga mycket tid alls på att skruva i den. Men den går lite olika bra beroende på terräng. På vissa objekt är det inga problem alls men i dålig terräng eller där det är brant är den svår att lasta.

Drivaren har ett aggregat och en grip. Väl framme vid avlägget byts skördaraggregatet enkelt mot gripen för att kunna lasta av.​

Ett enda exemplar

Maskinen finns bara i ett exemplar och är en prototyp från Komatsu Forest. Den har tidigare testats av både Holmen och SCA. Nu är det Sveaskogs tur att provköra maskinen under tre månader för att i november göra en utvärdering. Att ett eller flera skogsbolag kan säga att de kommer att investera i drivaren är en förutsättning för att Komatsu Forest ska sätta den i produ78ktion.

Vid utvärderingen handlar det om att jämföra prestationen från den här maskinen med ett konventionellt ekipage med skördare och skotare. ​

Mer varierat och innehållsrikt arbete

- Drivaren känns som ett logiskt steg i teknikutvecklingen där man nu sammanför funktionen från två olika maskintyper, skördare och skotare, till en enda. Det finns många fördelar med tekniken och arbetsmetoden. I och med direktlastningen så blir det inte något lager av virke på marken som kan bli kvarglömt, översnöat eller tappa i kvalitet på grund av uttorkning eller blånad. Det är en maskin mindre att flytta när man byter avverkningsområde vilket ger en kostnadsbesparing. Förarna får ett mer varierat och innehållsrikt arbete och sist men inte minst så kan det ge en produktivitetsökning då momentet att lasta virket från marken försvinner. Men min bedömning är att akilleshälen för om den här typen av maskinsystem ska få ett genomslag är hur hög investeringskostnaden blir i förhållande till de skotare vi använder idag, säger Urban Nordmark, teknisk chef.

Bilder från testkörning