Nya vägmästare i Norrbotten

Sveaskog har anställt två nya vägmästare med placering i Norrbotten. Möt Linda Svedberg och Ulf Lundqvist.

Nyheter | 2016-02-04

Hallå där Linda Svedberg, ny vägmästare i norra Norrbotten sedan den 1 december.

Vad har du arbetat med tidigare?
– Nu senast kommer jag från en tjänst som avverknings- och transportledare på Billerud Korsnäs i Kalix. Innan det arbetade jag faktiskt på Sveaskog. Under 2011 var jag tillfälligt anställd med att ajourhålla vägar.

Vad har du för utbildning?
– Jag pluggade till jägmästare i Umeå mellan 2005 och 2010. Och mest av allt gillade jag kurserna som handlade mycket om den operativa styrningen av virkesflöden.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Jag triggas av utmaningar och det är just det jag trivs bäst med. Hittills har jag jobbat i skog där vägarna redan finns. Men nu blir utmaningen att försöka optimera var de nya vägarna ska dras. Det läggs mycket pengar i vägar och det gäller att se till att vi får så mycket som möjligt för vägbudgeten. Det är ett spännande pussel som ska läggas för att vägarna ska bli bra.

Vad gör du på din fritid?
– Jag har en ettåring i familjen, som upptar en stor del av fritiden. Men jag har också börjat rida igen. Jag har saknat hästarna och hoppas att kunna lägga mer tid på dem framöver.

Hallå där Ulf Lundqvist, som sedan hösten 2015 jobbar som vägmästare i södra Norrbotten.

Vad har du för bakgrund?
– Jag kommer närmast från Svevia, tidigare Vägverket Produktion, där jag har jobbat som platschef för drift och underhåll i driftområdet Arjeplog med Trafikverket som kund. Jag är född och uppvuxen i Arjeplog, och arbetade i slutet av 1980-talet på dåvarande Domänverket.

Nu är du alltså tillbaka på samma företag där du började på en gång i tiden. Hur känns det?
– Jag trivs bra, och det är faktiskt några av dem som jag jobbade med på Domänverket som är kvar än idag. Det är roligt att återse dem, och att nu vara tillbaka som vägmästare, ett fritt jobb i ett stort geografiskt område.

Vilka utmaningar ser du?
– De största utmaningarna är nog att med hjälp av mina olika erfarenheter och min kunskap kunna utveckla driften och underhållet på alla våra vägar inom Sveaskog. Det blir spännande.

Vad gör du när du inte jobbar?
– En stor del av min fritid går till idrott och motion som löpning, cykel och skidåkning lite beroende på säsong. Och så är det förstås en självklarhet att umgås med min kära Lena. Vi har flera gemensamma intressen som vi gärna ägnar tid åt; skoteråkning, jakt och fiske eller att över huvud taget vistas ute i naturen.