Nytänkande ökade omsättningen i Mörrum

Förenklade fiskeregler, nytt prissystem och ökad kommunikation gav resultat. På tre år lyckades Ola Söderdahl och hans kollegor på Mörrums Kronolaxfiske öka omsättningen med 60-70 procent. Nu fortsätter utvecklingen av Sveaskogs jakt- och fiskeprodukter.

Nyheter | 2016-04-11

Genom att förenkla för kunderna och bli mer synliga i olika sammanhang har redan populära Mörrums Kronolaxfiske blivit ännu mer populärt – något som både syns på besökssiffror, omsättning och uppmärksamhet i medier.

– Framför allt bygger det på att vi skiftat förhållningssätt. Vi har varit väldigt tydliga med att det ska vara enkelt att göra affärer med oss och att vi ska vara transparenta, publika och visa upp hela vår verksamhet. Vi har också haft stort fokus på upplevelsen och funderat mycket på hur vi kan ta hand om våra gäster på ett bra sätt, säger Ola Söderdahl.

Ökad närvaro i sociala medier

Rent konkret har det mynnat ut i ett antal olika åtgärder. En av de viktigaste har varit att skala ner det tidigare så krångliga och svårbegripliga regelverket till fem meningar.

– För att bli mer publika har vi ökat trycket när det gäller att skicka ut pressmeddelanden och ökat vårt engagemang i sociala medier. Vi har också blivit mer synliga på mässor och bjuder aktivt in till studiebesök, berättar Ola Söderdahl.

Utöver det har man också skapat nya affärsmodeller för att kunna sälja Sveaskogs unika kompetens kring fiskeförvaltning och fiskefrågor till externa aktörer.

– Vi ses som inspiratörer och auktoriteter på området och får oerhört mycket studiebesök. Ofta handlar det om destinationsbolag eller kommunala bolag som kanske har väl så bra fiskeresurser som vi, men som inte lyckats kapitalisera dem, säger Ola Söderdahl.

Ny tjänst för Söderdahl

I februari lämnade han posten som platschef för Mörrums Kronolaxfiske för att istället bli ny försäljningschef för jakt och fiske på Sveaskog. Erfarenheterna från Mörrum tar han nu med sig in i det nya jobbet.

– Det finns mängder av guldkorn som jag bara längtar efter att få sätta tänderna i, till exempel våra fina fiskevårdsområden i Byske, Kalixälven och Malingsbo-Kloten. Mycket handlar om att tillgängliggöra och förenkla för våra gäster så att de vet hur och var de kan köpa sina fiskekort, säger Ola Söderdahl.

Två nya fiskekort

För närvarande lanseras nästan en ny produkt i veckan när det gäller jakt och fiske. De två enskilt största produkterna är två nya fiskekort, Fiskemitt och Fiskenord.

– Det innebär att vi nu har mer än 1 000 vatten, där flera hundra är nya eller sådana man inte kunnat fiska i på många år, berättar Ola Söderdahl.
På jaktsidan har man gjort flera lyckade försök med korttidsjakt. Istället för att arrendera ut marken på flera år, hyrs den då ut veckovis eller liknande.

– Intäkterna blir 5-10 gånger högre men administrationen krångligare så det gäller att hitta smidiga system. Än så länge har vi hållit relativt låg profil, men när vi väl har produkten framme kan vi börja leta samarbetsparter som vill sälja den åt oss, säger Ola Söderdahl.

Här hittar du Sveaskogs fiskekort.