P-O Wedin på besök hos virkesleverantör

Nyligen besökte Sveaskogs vd Per-Olof Wedin Sveaskogs marknadsområde Syd för att träffa virkesköpare och markägare. Det var ett uppskattat besök som gav inblick i medarbetarnas och leverantörernas vardag.

Nyheter | 2016-09-29

Det var ett flertal medarbetare som P-O Wedin mötte under sitt besök i Östergötland. Syftet var att ta del av virkesköparens vardag och följa med ut i skogen för att se hur en avverkning på köp går till. Virkesköpare Anders Rydell uppskattade att P-O tog sig tid att möta alla inblandade som påverkar ett virkesköp, från kontraktsskrivning och fältplanering till avverkning och slutligen transport av virket till kund.

– Det är roligt att han bryr sig om oss som arbetar på fältet och att han vill veta hur vi jobbar. Han har ju det övergripande ansvaret för företaget så vi passade på att ställa en massa frågor om virkesköp och diskutera flera förbättringsområden, säger Anders Rydell.

Ett inslag under besöket var att P-O Wedin fick träffa Anna Nilsson, ägare av Fredriksnäs och stor leverantör till Sveaskog. Anna tog nyligen över ansvaret för gården från sin pappa Arne Nilsson, som även han var med vid besöket.

– Virkesköp är ett viktigt komplement till egen skog och bidrar till att säkra råvaruleveranserna till våra kunder. Därför var det oerhört värdefullt att få samtala med Anna Nilsson, Anders Rydell och övriga medverkande om vardagens utmaningar men även den utvecklingspotential som finns, säger P-O Wedin.

Anders Rydell är väldigt nöjd med dagen:

– Vi pratade mycket om hur viktigt det är med ett bra samarbete mellan alla inblandade arbetsroller eftersom virkesflödet är så komplext. Om alla drar åt samma håll blir kraften stor och då händer det saker, säger han och tillägger:​

– Sågverken vill köpa mer virke än vad vi kan avverka på vår egen skog och då är det viktigt att vi kan komplettera med köp från privata skogsägare. Jag som virkesköpare uppskattar verkligen att P-O tog sig tid att diskutera de frågor vi ställs inför.

Bilder från besöket

Anders Rydell