Praktikplatser ska bryta utanförskap

Under 2016 kommer Sveaskog ta emot 50 praktikanter, antingen inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsprogram eller som står till arbetsmarknadens förfogande som arbetssökande.

Nyheter | 2016-02-17

– Det har vuxit fram nya förutsättningar för Sverige och därmed för Sveaskog. Som samhällsaktör samt lokal och regional arbetsgivare vill vi svara på utmaningen och de möjligheter som flyktingströmmen medför. Koncernledningen har därför fattat beslut om en satsning för att bryta utanförskap, säger Per-Olof Wedin, vd för Sveaskog.

Sveaskog vidgar även sitt program med sommarjobb till ungdomar med utländsk härkomst. Det rör sig om ytterligare 50 ungdomar, både ensamkommande flyktingbarn och svenska ungdomar, som får chans att ingå i skogsvårdslag.

– Vi är beroende av en levande landsbygd och genom att erbjuda praktikplatser både i fält och på kontor hoppas vi kunna göra fler personer mer anställningsbara på den lokala arbetsmarknaden. Vår integrationssatsning kommer att spegla hur ett modernt skogsbolag ser ut, säger Per-Olof Wedin.

Läs mer i Forum Sveaskog nr 1 2016