Denna sida använder cookies

Cookies behövs för att sidan ska fungera på ett bra sätt. Cookies optimerar sidans funktionalitet, anpassar sidan efter besökarens val och intressen, cookies används för analys av hur besökare använder sidan, för statistik och för marknadsföring anpassad efter dina intressen.

Sveaskog kan komma att dela informationen med tredjepartsannonsörer. 

För att läsa mer om hur cookies används eller hur man stänger av cookies klicka här.

Genom att klicka på rutan Godkänn och fortsätt accepterar du användandet av cookies.

Sågverkssamverkan ökar våra kunders effektivitet

Sågverkssamverkan ökar våra kunders effektivitet

Vi har många mindre sågverk med olika specialiteter som kunder. Genom att sammanföra flera av dem har Bengt Börjesson bidragit till att de tillsammans kan ge sina kunder ett bättre erbjudande – vilket också är bra för oss.

Nyheter | 2016-02-09

Utvecklingen inom sågverksbranschen går mot allt större specialisering. Som enskilt sågverk är det sällan effektivt att hålla på med blandad verksamhet där man ska vara bra på allt. Samtidigt vill många kunder kunna köpa allt från samma leverantör.

– Det gjorde att vi började titta på om det fanns sågverk med olika specialiteter som skulle kunna komplettera varandra och göra affärer ihop. På så sätt kan de specialisera sig ytterligare och blir en starkare kund till oss, säger Bengt Börjesson, tidigare försäljningschef på Sveaskog i södra Sverige, som nu arbetar med internationella affärer.  

Fann synergieffekter

Ganska snabbt lyckades han identifiera ett antal sågverk där det kunde finnas synergieffekter. Efter att ha stämt av intresset bildades en grupp med fem olika sågverk och med inriktningar som gran, tall, klentimmer och specialsortiment. Första mötet hölls för två år sedan och nu träffas alla gemensamt ett par gånger per år.

– Vi brukar alltid ha någon programpunkt som är intressant att samlas kring. Vid ett av tillfällena besökte vi IKEA som berättade om sina strategier för de insatsvaror de behöver till sina möbler. En annan gång träffade vi en tysk grossist, berättar Bengt Börjesson.

Sänkta kostnader och ökade intäkter

Utöver det träffas medlemmar ur gruppen i samband med olika affärsmöjligheter. Exempel på det kan vara att man köper av varandra för att kunna leverera ett komplett erbjudande till en kund eller att man delar lager eller transporter. På så vis får deltagarna både möjlighet att sänka sina kostnader och öka sina intäkter.

Fram till nu har det varit vi som arrangerat de möten som varit gemensamma för alla. Men nästa träff har initierats av ett av sågverken.

– Målet är att de ska ta över och hålla i detta själva, även om vi gärna vill fortsätta att vara med. Den här nära dialogen och samarbetet är oerhört utvecklande för oss också och ger ännu bättre insikt i vad våra kunders kunder vill ha och en ökad förståelse hos alla för hela kedjan, säger Bengt Börjesson.

Anna Malmqvist tar över

Anna Malmqvist som tog över som försäljningschef i södra Sverige efter sommaren ser mycket positivt på sågverkssamarbetet och vill gärna fortsätta med det.

– Det är ett fantastiskt arbete som Bengt har startat upp och det märks att det är väldigt uppskattat av kunderna och att de frågar efter de här mötena, säger hon.

För mer information

Anna Malmqvist

Anna Malmqvist

Kundansvarig