Åkare Christin Hellstrand.

Samarbete hjälper Sveaskog nå miljömålen

Koldioxidutsläppen från Sveaskog kommer i huvudsak från transportsektorn. För att nå målet om minst 30 procents sänkning av koldioxidutsläppen år 2020 jämfört med 2010 samarbetar Sveaskog med åkerier runt om i landet.

Nyheter | 2016-11-22

Transporterna står för nästan två tredjedelar av de koldioxidutsläpp som Sveaskogs verksamhet genererar. Genom att minska användningen av traditionell diesel, som produceras av fossil olja, kan miljöbelastningen reduceras rejält. Förra året var koldioxidutsläppen från Sveaskogs lastbilstransporter cirka 20 procent lägre än 2010. Målet är en sänkning på minst 30 procent fram till år 2020.

– Förbättringstakten har ökat snabbt de senaste tre åren. Utvecklingen har gått från olika inblandningar av RME (rapsmetylestrar) till dagens HVO-diesel, som ger upp till 90 procents sänkning av koldioxidutsläppen jämfört med vanlig diesel, säger Anders Järlesjö, logistikchef på Sveaskog.

Bra erfarenheter av HVO

Tillgången till de nya biobränslena varierar dock över landet. För Olofssons åkeri i Bredträsk i Västerbotten, har det varit en utmaning att ställa om till mer klimatsmart körning.

– Vi har sex timmerbilar som alla kan köras på förnybara bränslen, men ingen går på ren HVO. Vi har tillgång till max 30 procents inblandning av HVO, men tankar även olika RME-inblandningar beroende på var bilarna befinner sig och vad bränslebolagen erbjuder, säger Christin Hellstrand, som sköter ekonomi och administration vid Olofssons åkeri.

Hon uppskattar samarbetet med Sveaskog och ser satsningen på nya drivmedel som ett sätt att framtidssäkra verksamheten, samtidigt som man bidrar till en bättre miljö.

Även lite längre söderut i landet kan det vara knepigt att få tag på de nya miljöbränslena. RPV Transport i Färila, utanför Ljusdal, investerade 2014 i en egen drivmedelsstation. Sedan starten i Färila har de öppnat ytterligare en tankstation med ren HVO i Skinnskatteberg.

– Först och främst är det Sveaskogs transporter i Hälsingland och Bergslagen som vi betjänar med dessa stationer, men vi märker ett ökat intresse för miljödiesel bland många åkare. I början fanns viss skepsis mot RME, eftersom det krävde en del anpassningar av bilarnas slangar och packningar, men HVO är bara att tanka och köra, säger Peo Björk, som tillsammans med Roland Ekenberg äger RPV Transport.

Experimenterar med egna blandningar

Per Claessons Åkeri i Vrigstad, utanför småländska Värnamo, har laborerat med olika alternativa bränsleblandningar sedan 2008. För att få tag på ren HVO har Per Claesson köpt en egen 20 kubikmeter stor tank.

– På så sätt kan vi välja vilket bränsle vi vill – och fortsätta experimentera med egna blandningar så fort det kommer ut nya alternativ på marknaden, säger Per Claesson.

Läs hela artikeln i senaste Forum Sveaskog

Anders Järlesjö