Skoglig utbildning ger ökat engagemang

Under många år har Sveaskog arrangerat skoglig utbildning för personal med annan bakgrund än just skoglig. Nyligen var det dags igen.

Nyheter | 2016-09-27

Eftersom Sveaskogs huvudsakliga uppdrag är att bedriva skogsbruk har företaget givetvis oerhört mycket skogligt utbildad personal. Men för att klara alla led krävs även medarbetare med annan bakgrund/kompetens, inom allt från ekonomi och logistik till juridik och marknadsföring – för att nämna några exempel.

För att öka de icke skogligas förståelse för vad skogsbruk innebär, och vad Sveaskog faktiskt tjänar pengar på, hålls ungefär vartannat år en skoglig utbildning i Bergslagen, som primärt riktar sig till nyanställda.

– Vi försöker att förmedla vägen "från planta till planka", helt enkelt. Vi beskriver vår strategiska avverkningsplanering, hur det går till när vi bestämmer hur mycket vi får avverka och så vidare, berättar Bruno Bystrand, tf chef för resultatområde Norra Bergslagen.

Visar upp hela verksamheten

Under utbildningen berättas även om skyldigheten att återföryngra (vi sätter i genomsnitt tre nya träd för varje som avverkas) samt om hur vi på kan bedriva skogsproduktion på Sveaskogs skogar så effektivt som möjligt. Men det är inte bara undervisning och fakta, deltagarna får även uppleva några av de olika aktiviteter som finns tillgängliga på Sveaskogs marker.

– Vi försöker även att visa upp andra delar av verksamheten, i samarbete med exempelvis lokala upplevelseentreprenörer. I år fick deltagarna passa på att fiska ädelfisk och åka på vargsafari. Det är viktigt att förmedla att våra skogar och marker används till annat än bara produktion, säger Bruno Bystrand.

Inspirerande och lärorikt

Anders Jakobsson, ekonomichef på Sveaskog, har jobbat på företaget under många år men inte haft möjlighet att gå utbildningen förut. I år blev det äntligen av, något han är väldigt glad för. Han berättar att det ofta lyser i ögonen på de som kommer tillbaka från utbildningen, fulla av inspiration. Och han själv var inget undantag.

– Det var verkligen jätteintressant. Även om man varit med ett tag så ger det jättemycket. Inte bara själva utbildningen utan även att få träffa alla människor ute i verksamheten. Jag känner att det inte vore så dumt att även göra det omvända, och bjuda in folk att ta del av vårt arbete inom ekonomiområdet. Det är tydligt att det ger väldigt mycket att få ta del av varandras arbete och uppgifter. Det gör att vi gemensamt kan höja nivån i hela företaget – något som i slutändan givetvis är väldigt bra för våra kunder, säger Anders Jakobsson.

Bilder från utbildningen

Bruno Bystrand