Skogsbruk på ren svenska – på tyska

Hallå där Roger S Johansson, marknadsutvecklingschef på Sveaskog, som nu släpper en sjunde film i Skogsbruk på ren svenska-serien. Vad handlar den om?

Nyheter | 2016-06-07

– Den handlar om de miljöcertifieringssystem som främst används på marknaderna för skogsprodukter, samt att konsumenternas efterfrågan på certifierade produkter ökar. Allt fler bryr sig om miljön, klimatförändringen och vill veta var produkterna de köper kommer från. Och genom att köpa certifierade produkter kan de säkerställa att råvaran kommit från ett hållbart skogsbruk.

Hur arbetar Sveaskog med certifiering?
– Vi följer vi den svenska skogsbruksstandarden FSC®. Det innebär bland annat att vi bedriver skogsskötsel på ett hållbart sätt, att alla som arbetar i skogsbruket hos oss, både anställda och entreprenörer, får regelbunden utbildning i natur- och kulturvård, och att vi driver frågan om ett giftfritt skogsbruk. Genom att vi är certifierade får våra kunder på ett enkelt sätt koll på att vi sköter vårt skogsbruk på ett säkert sätt, som kontrolleras av oberoende revisorer.

Hur har de tidigare Skogsbruk på ren svenska–filmerna mottagits?
– Väldigt positivt, och min bild är att de används i allt ökande utsträckning för att sprida kunskap om hållbarheten i råvaran bland kunder för olika skogsprodukter. Dessutom visar många andra grupper intresse för filmen, däribland skolor och politiker. Den nya filmen har kommit till på direkt förfrågan från några av våra kunder, med behov av att på ett enklare sätt kunna förklara hur certifieringssystemen fungerar och vad de ger för möjligheter.

Filmerna finns numera även på tyska: Forstwirtschaft auf gut Schwedisch. Hur kommer det sig?
– Skogsprodukter exporteras över hela världen, och särskilt Tyskland är en stor marknad. Och eftersom filmerna vänder sig i första hand till våra kunders säljare, som ofta finns i andra länder, liksom personal hos våra kunders kunder, har det känts angeläget att möta kunder på den viktiga tyska marknaden på deras hemspråk. Vi överväger även fler språk på förfrågan från kunder, däribland kinesiska.

Skogsbruk, på ren svenska - se filmerna!