Denna sida använder cookies

Cookies behövs för att sidan ska fungera på ett bra sätt. Cookies optimerar sidans funktionalitet, anpassar sidan efter besökarens val och intressen, cookies används för analys av hur besökare använder sidan, för statistik och för marknadsföring anpassad efter dina intressen.

Sveaskog kan komma att dela informationen med tredjepartsannonsörer. 

För att läsa mer om hur cookies används eller hur man stänger av cookies klicka här.

Genom att klicka på rutan Godkänn och fortsätt accepterar du användandet av cookies.

Maskinell plantering

SSP sänker sina koldioxidutsläpp med 90 procent

Svenska Skogsplantor väntas sänka sina koldioxidutsläpp för interna transporter med nästan 90 procent under 2016. Det sedan de tagit beslut om att enbart köra med förnyelsebara drivmedel.

Nyheter | 2016-03-11

För de interna transporterna på plantskolorna använder Svenska Skogsplantor traktorer, hjullastare och liknande maskiner. De har i flera år provat att köra sina maskiner på alternativa drivmedel som HVO och EcoPar. Testet på plantskolorna har fallit väl ut, så därför har de nu tagit beslutet att köra samtliga – 100 procent – av sina interna transporter på förnyelsebara drivmedel.

– Genom detta kommer våra koldioxidutsläpp för interna transporter att reduceras med omkring 90 procent, säger Hans Thyr, marknadsspecialist på Svenska Skogsplantor.

Alla lastbilar, hjullastare och traktorer som går att tanka med diesel kan köras på HVO, som står för Hydrogenated Vegetable Oil, är en förnybar drivmedelskomponent som kan blandas i diesel eller ersätta diesel i dieselmotorer. Och EcoPar är en syntetisk paraffin som också kan ersätta diesel.

Samarbete med OKQ8

Totalt handlar det om ungefär 20 traktorer, hjullastare och liknande maskiner som framöver kommer att köras uteslutande på förnyelsebara drivmedel. 2015 användes HVO och EcoPar vid 57 procent av den interna bränsleförbrukningen, och i år ska den siffran alltså höjas till 100 procent.

– Ett bra samarbete med leverantören OKQ8 är nödvändigt för att alternativa drivmedel ska finnas tillgängliga på alla våra driftställen, säger Hans Thyr.

För mer information: