Bild från sågverk

Stark trävarukonsumtion trots sänkt rotavdrag

Svenskarna tillhör världens mest hemmafixande folk. Inget tyder på att det sänkta rotavdraget kommer ändra på den saken.

Nyheter | 2016-06-13

Under de senaste 20 åren har det snickrats, sågats och skruvats i det ena efter det andra tv-programmet i Sverige. Något som satt spår i vår träkonsumtion. Svenskt skogsbruk levererar idag tolv procent av sin totala produktion till inhemska renoverings- och tillbyggnadsarbeten. Så vad händer med trävarukonsumtionen när rotavdraget har minskats med 20 procentenheter? Kommer den att minska?

Johan Freij, affärsområdeschef Skog och Lantbruk på Danske Bank, ser inga sådana tendenser.

– 2015 var ett kanonår med en ökning av svensk trävarukonsumtion på hela fem procent. Ska vi tro på prognoserna kan vi räkna med en försiktig ökning även under 2016, säger han.

Inga tecken på avmattning

Inte heller Ulf S Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna, tror att det minskade rotavdraget kommer att påverka den svenska trävarukonsumtionen särskilt dramatiskt.

– Vi är i en allmän högkonjunktur där det byggs och renoveras mycket, och vi ser inte några tecken på att detta kommer att mattas av, säger han.

Snabbfotade sågverk

Anna Malmqvist, försäljningschef på Sveaskog i södra Sverige, har under det senaste året sett hur mindre och mellanstora sågverk delvis ändrat distribution och logistik för att nå ut till marknaden och för att möta byggsektorns efterfrågan på i synnerhet impregnerat virke, lärk och råspont.

– De här sågverken är en väldigt viktig del för att vi ska kunna behålla en levande landsbygd. De är många gånger navet som ett samhälle kretsar kring, och brukar vara bra på att vara snabbfotade och kundorienterade i jakten på att hitta det där lilla extra som kunden vill ha, säger hon.

Lagergrens trä lyssnade till maknaden

Ett av dessa sågverk är familjeföretaget Lagergrens trä i Mörlunda, ett par mil utanför Hultsfred, med 17 anställda. Sven Lagergren menar, precis som Anna Malmqvist, att allt fler små och mellanstora sågverk nischar sig, och för åtta år sedan fattade företaget beslut om att ta fram mer förädlat virke mot bygghandeln. Sedan dess har de anpassat verksamheten ytterligare, lagt örat mot marken och sett vilka behov just deras sågverk kan uppfylla.

– Förra säsongen bestämde vi oss för att börja sälja egenhändigt tillverkade uteprodukter med riktigt hög kvalitet: staket, sandlådor, insynsskydd och trätrall, säger Sven Lagergren.

Läs ett längre reportage om svensk trävarukonsumtion och Lagergren trä i senaste numret av Forum Sveaskog

Anna Malmqvist

Kundansvarig