Stor potential med påhängsvagn vid gallring

Sveaskog har tillsammans med entreprenören TIFA Skog AB utrett om lönsamheten med påhängsvagn i gallring. Resultatet visar att det finns stor potential för ökad lönsamhet.

Nyheter | 2016-02-01

Sedan flera år har Sveaskog ett tiotal påhängsvagnar till avverkningsmaskinerna i drift.

– Det ger möjligt att öka produktiviteten och minska kostnaderna vid avverkning. Men vi har inte använt påhängsvagn vid gallring, säger Torgil Granström, teknisk chef på Sveaskog.

Samarbete med entreprenör

Sedan ett år utreder därför Sveaskog i samarbete med entreprenören TIFA Skog AB lönsamheten med påhängsvagn även i gallring. Överenskommelsen är att med öppna böcker följa produktiviteten och titta på om man kan få en produktivitetsökning i gallring.

– Vi testar en med skotare som normalt kan lasta cirka 13 ton. Med påhängsvagnen kan skotaren i bästa fall ta med sig den dubbla volymen jämfört med att köra utan påhängsvagn, från 13 till 23 m3fub per vända. Förhoppningsvis vill något lag i Sveaskogs regi göra motsvarande uppföljning i slutavverkning, säger Torgil Granström.

Stor potential

En fjärdedel av entreprenörens objekt har gallrats med skotarvagnen. Resultatet är produktiviteten kan med i snitt ca 1,6 m3fub i timmen. Spridningen var 0,5 till 3,3 m3fub/timme.

– Det visar att det finns stor potential idet här. Det enda som krävs är ett annat sätt att planera och förbereda för gallring med påhängsvagn, utan slingriga basvägar och långt skotningsavstånd. Och det är en möjlighet att minska körskadorna genom att köra med lite mindre tonnage per vagn, säger Torgil Granström.

Se bilder på påhängsvagnen

• Kuldraget med låsning på skotaren till påhängsvagn fungerar mycket bra. En backkamera underlättar vid ensamarbete.

• Lennart Hult visar att ett visst avstånd mellan lassen behövs.

• Mats Larsson (TIFA) pekar ut riktningen för påhängsvagnen. Kranen är 10 meter lång.

• Lastningen sker succesivt på både vagn och traktor för att sortera de olika produkterna.

• Avlastning av påhängsvagnen görs i 90 grader.