Plantor på plantskola.

Succé för Svenska Skogsplantors miljöarbete

Sedan 2010 har Svenska Skogsplantor minskat sina koldioxidutsläpp med 70 procent vid uppvärmning av växthusen. Det lyckade resultatet beror både på nya typer av bränslen och smarta odlingsmetoder som minskat bränsleförbrukningen.

Nyheter | 2016-10-13

Tidigare skedde all uppvärmning av växthusen vid Svenska Skogsplantors sex plantskolor med fossilt bränsle. Eftersom detta står för största delen av företagets miljöpåverkan ville man se om det gick att byta till olika typer av biobränslen.

– Först ut var Älmfors plantskola där vi bytte oljepannan mot en biobränslecentral för några år sedan. Sedan gjorde vi samma sak med Kilåmons plantskola. Det har resulterat i att vi kunnat minska användningen av fossila bränslen där med 60-70 procent, berättar Carin Espes, inköps- och kvalitetsansvarig på Svenska Skogsplantor.

Att elda med flis som man gör där kräver dock betydligt större arbetsinsats än när man använder en oljepanna. På Stekhedens plantskola tar man därför ytterligare ett steg och ska nu testa en brännare till pannorna i växthusen som gör att man kan elda med RME, rapsmetylester och som gör uppvärmningen helt koldioxidneutral. Eftersom RME övergår till fast form vid temperaturer under minus 15 grader har tankarna grävts ner och ledningen från oljecisternen till brännaren försetts med en värmekabel.

– Om försöket faller väl ut kommer vi förmodligen att gå vidare med att byta på fler anläggningar, säger Carin Espes.

Effektivare odlingsteknik

På Trekantens och Vibytorps plantskolor har man arbetat med att minska bränsleförbrukningen genom att lägga om odlingstekniken. Istället för att odla i stora krukor från start, använder man sig nu av små krukor och får plats med betydligt fler plantor per kvadratmeter. I samband med att man sätter över plantorna i större krukor kan man sedan ställa ut dem, eftersom det är den första perioden som är känsligast.

– Det har lett till att vi bara behöver ett växthus istället för sex stycken, berättar Carin Espes.

Starkt engagemang för biobränslen

Största miljöpåverkan förutom uppvärmningen handlar om transporterna, huvudsakligen av externa entreprenörer som fraktar plantorna från plantskolorna. I den mån det går försöker man påverka dessa att använda olika typer av biobränslen. När det gäller interna transporter har ledningen fattat ett beslut om att enbart använda HVO som bränsle i de fall där det är möjligt. Biodieseln HVO görs av slaktavfall, är inte lika temperaturkänslig som RME och kan användas i vanliga dieselmotorer. Största problemet just nu är den begränsade tillgången – speciellt i norr.

– Det finns en stark vilja att använda de här produkterna. Så om man inte får tag på dem blir man jättebesviken. Engagemanget är oerhört starkt i hela organisationen – och det är nog det som är största anledningen till att vi lyckats så bra med vårt miljöarbete, säger Carin Espes.

Fakta

För några år sedan satte Svenska Skogsplantor som mål att minska koldioxidutsläppen med 30 procent mellan 2010 och 2020. Målet är redan nått med råge när det gäller uppvärmningen av växthusen.