Sveaskog vann striden om isarna

Parterna har kommit överens och det betyder att den segdragna tvisten om rätten att bedriva biltestverksamhet på sjöarna Kakel och Uddjaur är avgjord.

Nyheter | 2016-10-28

Biltestverksamheten i Arjeplog och Arvidsjaur har växt explosionsartat under de senaste 20 åren och är nu en miljardindustri. Sveaskog äger mycket mark i Arjeplog och Arvidsjaur och en stor del av biltestverksamheten bedrivs på Sveaskogs marker.

Lars-Erik Bergström, fastighetsansvarig, har systematiskt arbetat med att teckna arrendeavtal och flertalet av företagen har betalt arrende för att få använda Sveaskogs sjöar, men fyra företag har vägrat. Sveaskog tycker inte att det är rimligt att kommersiella företag ska få nyttja mark som ägs av annan utan att göra rätt för sig och betala ersättning till markägaren.

För att fastställa att biltestföretagen är skyldiga att betala ersättning för sitt nyttjande stämde Sveaskog därför de fyra biltestföretagen i november 2015.

Den överenskommelse vi nu har träffat går ut på att tre av biltestföretagen har köpt sjön Kakel och det fjärde företaget har tecknat ett arrendeavtal med Sveaskog.

- Jag är otroligt stolt över att Sveaskog har vågat stå upp för äganderätten. Det är vår bolagsjurist Oskar Meidal som skött processen från Sveaskogs sida och han har gjort ett fantastiskt bra jobb, säger Viveka Beckeman, chefsjurist.

Lars-Erik Bergström

Fastighetsansvarig