Svenskt barrträ supertrendigt i Kina

Från massproducent till storkonsument på bara några år – det fordom så fattiga Kina har genomgått en metamorfos, och svensk träindustri har anledning att se på Kina med nya ögon.

Nyheter | 2016-11-28

Etiketten Made in China tryckt på massproducerade lågprisprodukter – det har kanske varit svenskens vanligaste beröringspunkt med landet Kina under de senaste decennierna. Men på ett kvartssekel har Kina fördubblat sin bnp, och den unga medelklassen har aptit på västerländsk livsstil.

Den svenska barrträexporten till Kina ökar stadigt. 2011 överskred den för första gången 100  000 kubikmeter, 2015 var den uppe i 530  000 kubikmeter, och i år beräknas den nå cirka 800  000 kubikmeter. Dessutom har man i Kina beslutat att kraftfullt öka träbyggnationen samtidigt som man ska införa stopp för avverkning av de egna naturskogarna, bland annat på grund av illegala avverkningar. Det bedöms öka importbehovet ytterligare.

– Kina är en väldig marknad med en enorm potential, bekräftar Henrik Bertilsson, Setras försäljningschef för Asien och nya marknader, som lagt stort fokus på Kina de senaste åren och mångdubblat sin export hit.

Barnfamiljer föredrar trämöbler

2011 öppnade Setra ett försäljningskontor i Guangzhou i södra Kina, och nyligen gjorde Henrik Bertilsson ett besök där för att sammanträffa med en stor och viktig kund. Sampo Furniture omsätter 1,5 miljarder kronor, har 1 200 anställda och tillverkar och säljer barnmöbler. I barnbegränsningens Kina är barnmöbler något den köpstarka medelklassen gärna lägger lite extra på.

– När kineserna väljer barnmöbler är miljöaspekten nummer ett, berättar Henrik Bertilsson. De är medvetna om miljön och jobbar hårt för att förbättra den. Man omger därför gärna sitt barn med trä. Dessutom anses trä som ett exklusivt material i Kina.

Efterfrågan på furu växer

Från att ha varit ett utpräglat produktionsland har Kina gått till att vara ett rätt välmående land där det är relativt dyrt att producera. Sampo Furniture exporterar därför inte i någon större omfattning, men den inhemska marknaden har växt. De svenska trävaror som säljs till möbeltillverkare som Sampo stannar till 70–80 procent inom Kina. Kineserna är framförallt intresserade av gran, men även försäljningen av furu ökar och de svenska företagen arbetar aktivt för att öka den ytterligare. Henrik Bertilsson hoppas att man snart ska kunna utvidga sitt revir.

– Det sägs att Kina bromsar in lite, men vi ser en fortsatt stabil och bra marknad. Jämfört med övriga världen är den fortfarande mycket stor.

Läs mer i kommande Forum Sveaskog