)
Sveriges första helgröna skogsföretag - ger ut grön obligation

Sveaskog har efter granskning av norska DNV GL bedömts som ett helgrönt företag och har därför kunnat låna en miljard kronor via en grön obligation. Eftersom hela företaget betecknas som grönt kommer likviden att användas till allmän finansiering av verksamheten.

Pressmeddelanden | 2016-02-22

För tre år sedan gavs den första gröna obligationen ut i Sverige. De gröna obligationerna har hittills mest använts till att finansiera specifika hållbarhetsprojekt. Sveaskog är det första helgröna skogsföretaget och kan därför använda obligationslånet till allmän finansiering av verksamheten.

Norska DNV GL har i sin analys av företaget tittat bland annat på Sveaskogs uthålliga skogsproduktion, certifieringar och naturvårdsprogram. DNV GL har också lagt stor vikt vid skogens klimatnytta. För att utses till ett helgrönt företag måste mer än 90 procent av intäkterna komma från verksamhet som har en klart positiv miljöpåverkan.

- Brukandet av skogen är en framgångsfaktor för att begränsa klimatpåverkan, säger Per-Olof Wedin, vd för Sveaskog. Skogen binder stora mängder koldioxid och den gör störst klimatnytta genom ett hållbart brukande som ger förnybar skogsråvara. Trä är bättre för klimatet i allt från byggande till gröna drivmedel. DNV GL har gett oss ett erkännande för den nytta våra skogar och vårt skogsbruk gör.

Obligationen, som omedelbart mötte stort intresse från investerarna, har placerats hos sju svenska institutionella investerare.

Obligationen har en löptid på fem år. Den är emitterad under företagets MTN program och består av två trancher. En tranch omfattar 300 MSEK med rörlig ränta som löper till tre månaders STIBOR +1,20 procent årligen och en tranch omfattar 700 MSEK som löper till 1,49 procent årligen.

DNB har varit rådgivare och arrangör av den gröna obligationen.

Per Matses

Vice vd och CFO