Två nya produktionsledare på Svenska Skogsplantor

Svenska Skogsplantor fick nyligen två nya biträdande produktionsledare på plantskolorna Älmfors respektive Trekanten.

Nyheter | 2016-07-04

Hallå där Pelle Evertsson, som är en av två nya biträdande produktionsledare inom Svenska Skogsplantor. Pelle började sin nya tjänst på Älmfors Plantskola den 23 maj.

Välkommen, hur har dina första veckor på Älmfors Plantskola varit?
– Tack. Mina första veckor har varit fyllda med väldigt mycket som är nytt men intressant.

- Det har varit mest fokus på Älmfors med personal och deras arbetsuppgifter. Jag har blivit väl mottagen hos alla som jag haft kontakt med. Sen är det ju mycket med nya dataprogram som jag skall sätta mig in i också.

Vad kommer du att jobba med som biträdande produktionsledare?
– Jag kommer att ha ansvar för den dagliga styrningen i produktion med allt vad det innebär, sedan kommer även distribution att fasas över på mitt bord.​

Vad tror du kommer att bli mest intressant med ditt nya jobb?
– Att det är många olika moment under dagarna. Sen är ju kombinationen att vara ute i produktionen och att sitta på kontoret som är perfekt för mig i alla fall.​

Vad har du jobbat med tidigare?
– Som produktionsplanerare/ledare på ett företag här i Edsbyn som tillverkar faner. Sen har jag många år på marknadssidan inom fönsterbranschen.​​

Skogsplantodling är nytt för dig. Hur kommer det sig att du sökte dig till Älmfors plantskola?
– Jag såg det som en utmaning och ett utvecklande jobb för mig personligen, sen är det ju en bra organisation både på Älmfors och i hela koncernen.​

Vad gör du när du inte jobbar?
– Mesta tiden går åt till min familj, sambo och tre barn, sen är det ju hus och trädgård som får en del tid med. Försöker även att komma ut och fiska när tillfälle ges. Säljer även fönster och dörrar på min fritid.​

​​

Hallå där Josef Salhi, ny biträdande produktionsledare på Trekantens Plantskola utanför Kalmar. Hur har dina första veckor på nya jobbet varit?
– Jag har jobbat i tre och ett halvt år på Trekantens plantskola som plantskolearbete med inriktning reparation, mitt arbete var att se till att produktionsmaskiner, it, reservdelar fungerade och fanns på lager. Så jag känner till rutinerna och medarbetarna, men det finns nya arbetsuppgifter att sätta in sig i.​

Vad innebär jobbet som biträdande produktionsledare?
– Att planera och utveckla verksamheten för en bra kvalitet och lönsamhet. Det är också det som jag ser fram emot mest med jobbet: att få vara med och utveckla Trekantens plantskola.​

Vad har du arbetat med innan du kom till Svenska Skogsplantor?
– Jag har varit föreståndare på en bensinstation samt varit egen företagare.​

Hur kommer det sig att du sökte dig till Svenska Skogsplantor?
– En ren tillfällighet faktiskt. Jag är bosatt i Trekanten, och såg att personal söktes.​

Vad gör du på din fritid?
– Just nu så tränar jag mycket cykling. Jag deltog nyligen i Vätternrundan och ska vara med i cykelloppet Grandprix Kalmar i början av augusti.​