Väldigt mycket som växer i skogen går att äta

När restaurangens nässelsoppa visade sig vara gjord på nässlor från Spanien och hälsokostbutikens torkade hallonblad var från Polen fick Maria Eriksson idén till företaget Bärande Produkter. Och helt nyligen vann Maria ett aktiebolag och tillgång till en mentor genom tävlingen AB Västerbotten där Sveaskog varit en av huvudsponsorerna.

Nyheter | 2016-04-13

Marias affärsidé handlar alltså om att ta vara på alla vildväxande och ätliga tillgångar som finns i våra skogar, växter som idag i stort sett är en helt outnyttjad resurs. Otroligt mycket av det som växer i skogen går att både äta och/eller förädla för att bli användbart som mat, smak eller färgsättning.

- Maria har en massa kunskap och ett otroligt driv och startade verksamheten i liten skala för ett par år sedan. Hon har på egen hand kommit en bra bit på väg med både produktutveckling och försäljningskanaler och med hjälp av en mentor och det nya bolaget är jag övertygad om att hon kommer att kunna utveckla företaget vidare. Med den tydliga kopplingen till skogen vore det roligt att se om vi kan hitta någon form av samarbete framöver, säger Helena Delborn, kommunikatör på Sveaskog och företagets representant i AB Västerbottens jury.

Tävlingen AB Västerbotten arrangeras av Västerbottens Handelskammare och har möjliggjorts med hjälp från Sveaskog, Vattenfall, Inlandsinvest, Länsförsäkringar Västerbotten, Acon, Boliden, Swedbank och PWC.

Stort intresse

Intresset för tävlingen har varit stort, hela 93 bidrag kom in. Tolv bidrag gick till final och fick i samband med finaldagen i mitten av mars presentera sin inför juryn som bestod av representanter för de företag som möjliggjort initiativet. Fem av de tävlande vann varsitt aktiebolag, värt 50 000 kronor och tillgång till en mentor under ett år.

Fler bilder

• Maria Eriksson tillsammans med projektledare NilsGunnar Bergström och Tomas Mörtsell, kommunstyrelsens ordförande i Storuman vid prisutdelningen. Foto Roland Nilsson

• Plockning av årets sista enbär. Foto Lina Johansson

• Ett urval av torkad svamp, bärpulver, fjällkvanne och ätliga blommor till blomströssel. Foto Lina Johansson

Övriga vinnare:

• Santosh Hejmadi från Skellefteå för idén World Kitchen som ska ta tillvara matkultur och kompetens bland nyanlända.
  • Jessica Holmgren från Sorsele som ska starta bemanningsföretag och tolkservice.
  • Johannes Nylund från Umeå med företaget Service Node.
  • Owen Lawes från Umeå med företaget Move by Bike, ett cykelbaserat transportföretag.