Denna sida använder cookies

Cookies behövs för att sidan ska fungera på ett bra sätt. Cookies optimerar sidans funktionalitet, anpassar sidan efter besökarens val och intressen, cookies används för analys av hur besökare använder sidan, för statistik och för marknadsföring anpassad efter dina intressen.

Sveaskog kan komma att dela informationen med tredjepartsannonsörer. 

För att läsa mer om hur cookies används eller hur man stänger av cookies klicka här.

Genom att klicka på rutan Godkänn och fortsätt accepterar du användandet av cookies.

Vetgiriga elever på skogsdag i Vitthult

Vetgiriga elever på skogsdag i Vitthult

40 elever, varav 20 nyanlända, fick lära sig mer om skogens värld när Sveaskog och Uppvidinge gymnasieskola arrangerade en friluftsdag i Vitthult den 9 juni. Nyfunna intressen och oväntade diskussioner gjorde upplevelsen lärorik för både unga och vuxna.  

Nyheter | 2016-07-13

Syftet med skogsdagen var att ge eleverna möjlighet att lära sig mer om skogsbrukets betydelse och möjligheter. Frågor som ”Vilka trädslag finns här där vi står?” och ”Hur går det till att få upp ny skog?” gav Sveaskogs medarbetare förhoppning om att de sått ett frö av intresse för skog hos eleverna.

– Det är tufft att locka ungdomar till skogsbranschen. Och vi vill nå ut till dem som ursprungligen kommer från andra länder. Vi behöver mer mångfald, säger Mikael Grahn, avverkningsledare på Sveaskog.

Stationerna gav variation

Mikael Grahn höll i programmet som var uppdelat i fyra stationer med olika teman; Naturvård, Skoglig planering, Avverkning samt skolans egen station, Gamla byggnadstekniker. Vid varje station fick eleverna utrymme för att ställa frågor. Allt ifrån ekologi och kulturmiljö till ekonomi och olika yrken inom skogsbranschen kom på tal.

Vid naturvårdsstationen blev Sara Östh positivt överraskad av att grupperna drog igång så olika diskussioner. Fokus låg på Sveaskogs naturvårdsarbete där hon bland annat förklarade hur mycket som sparas till naturvård och betydelsen av att spara vissa sorters skog. En fråga som kom upp från de nyanlända eleverna var varför Sveaskog inte odlar vete på skogsmark, något som tillförde en oplanerad och intressant diskussion om Sveriges jordbruk.

– Det var en svår men rolig dag, roligt att så många elever var intresserade och ställde frågor. Även om de kanske inte kommer att jobba i skogen är det alltid positivt att ge lite mer inblick i vad vi gör. Jag hoppas att vi sått ett frö hos dem.

Populärt köra skördare

På stationen Avverkning fick några elever provåka skogsmaskiner. Det var en av de bästa upplevelserna sedan flytten till Sverige, tyckte en elev. När eleverna sedan kom vidare till stationen Skoglig planering fortsatte frågorna. Här tog Kajsa Henriksson och Stefan Bergqvist emot eleverna.

– Vi berättade först om våra arbetsuppgifter och vad vi har för utbildning och bakgrund. Stefan berättade om skogsbrukets kretslopp och åtgärdskedja, markens förutsättningar att producera skog, fältdatorn, vårt datasystem GISS. Jag berättade om gallring – varför vi gallrar, lämplig tidpunkt, arbetsgång för avverkningsplanering av gallring som tex mätparametrar, naturhänsyn, drivningsförutsättningar.

Anna Ekbring, idrottslärare på Uppvidinge gymnasieskola, var mycket nöjd med dagen och ser gärna nya tillfällen med flera klasser.

– Jag tycker det var en jätteintressant dag och ett bra upplägg. Många barn och ungdomar är inte bekanta med hur skogen och skogsbruket fungerar idag. Vi har många elever nu från olika kulturer som inte har någon kunskap alls om svenskt skogsbruk. Som en elev sa: ”Åh, det är ju som att spela XBOX med joystick och där finns dator och skärm.”

Även Mikael Grahn är nöjd med friluftsdagen.

– Det var ett stort intresse från eleverna, speciellt från de nyanlända. Vi fick mängder av frågor och det var riktigt roligt. Jag tänker att det nog kan bli fler tillfällen tillsammans med andra skolor.

För mer information:

Fakta:

  • Klasser: Åk 1 och 2 Uppvidinge gymnasieskola (naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga programmet samt vård- och omsorgs-, lärlings- och byggprogrammet)
  • Antal elever: 40 st.