)
På Ikeakontoret

Ikea satsar på trä

Den småländska jätten är ständigt på jakt efter hållbar råvara och nya, smarta tillverkningsmetoder. Ulf Johansson, Global Wood Supply & Forestry Manager, förutspår en ljus framtid för trä – men ställer tuffa krav på leverantörerna.

Nyheter | 2017-12-11

Att besöka Ikeas huvudkontor i Älmhult är som att närma sig den heliga graal. Här, i den del av koncernen som heter Ikea of Sweden, skapas hela kollektionen. Byggnaden rymmer bland annat Democratic Design Centre, där designers och produktutvecklare arbetar.

– Vi är nästan 1 600 personer med 50 olika nationaliteter. Det är väldigt berikande att gå till jobbet och möta alla dessa människor med sina erfarenheter och traditioner. Vi har inget Älmhultsperspektiv. Vår framgång bygger på att vi lyfter blicken och ser var i världen vi har våra stora kundgrupper och hur de utvecklas, säger Ulf Johansson, Global Wood Supply & Forestry Manager på Ikea.

Träet ska användas smart och kreativt

Konsumentperspektivet har alltid varit viktigt.

– Det går alltid att sänka kostnaden ytterligare. Var man än tittar finns det någonting som man kan göra bättre, säger Ulf. I det arbetet är leverantörerna superviktiga. Vi vill ha kreativa leverantörer, som vi kan samarbeta med för att finna lösningar som gör det möjligt att nyttja träet smartare än idag.

Det kreativa tonläget är högt, men strategin styr. Därför utgår all möbelproduktion från prislappen. När de ansvariga för ett segment lämnar över sin beställning på exempelvis en byrå till designern framgår det vad den får kosta och vad den ska ha för uttryck.

– Priset avgör om det ska vara fanér, folie eller solitt trä. Du väljer ju inte solid ek till en lågprismöbel, säger Ulf, men konstaterar samtidigt att synen på material förändras kontinuerligt. Kundvärdet avgörs ytterst av hur kunden upplever olika träbaserade produkter.

– Spånskiva hade länge en dålig stämpel, men idag är de så fint arbetade att det är en jättebra produkt.

Ikea ledande inom hållbarhet

Bilden av Ikea har för många blivit synonym med bilden av Sverige. Det har skrivits spaltmeter om framgångssagan, företagskulturen, designsamarbeten. Men Ikea är också en global aktör av rang, som tillgängliggör nya trender för den breda publiken. Det kräver råvaruinköp på en nivå som gör företaget betydelsefullt även när det kommer till att sätta spelreglerna på de marknader där det verkar. Om Ikea kräver hållbarhet så agerar leverantörerna därefter.

– Det är viktigt att driva på utvecklingen, för det finns mycket att göra. Bor du en dag i Mumbai påverkar det din kropp lika mycket som om du rökt 100 cigaretter, säger Ulf som i sin roll ansvarar för att säkra tillgången på träråvara samt ställa, och möta, hållbarhetskraven.

Totalt är de 25 personer som arbetar med dessa frågor på Ikea runtom i världen, varav tio är stationerade i Sverige.

Trä med andra material allt populärare

Företagsstrategin framåt stavas "Affordability", "Accessability" – man vill nå ut till fler genom att exempelvis öka internetförsäljningen där tillgången till varuhus eller bil är begränsad – och "Circularity". Det sistnämnda handlar mycket om materialval; vilka som är fördelaktigast ur ett klimatperspektiv och vilka som ska fasas ut eller användas begränsat. Fossila material ska bort om de inte är återvunna.

– Återanvändning är en del under Circularity. Vi ökar återanvändningen av trä i spånskivor och har kommit långt med papper. Trä är ett hållbart material som vi ökar användningen av. Vi ökar till exempel andelen träbaserade textilier och andra alternativ till bomull.

Nya material och materialblandningar är ett område som växer, exempelvis trä och metall eller olika träslag tillsammans.

– Idag säljer vi stolar i ett kompositmaterial av fossil plast och trä. I framtiden är de nog gjorda av biobaserad plast och trä. Jag tror också att ordet funktion får en bredare betydelse. Vi kanske säljer draperier som renar luften hemma hos våra kunder. Biomaterial kommer att sjunka i pris när det blir mer av en norm.

Tall är den största träråvaran

Träets ursprung är viktigt. Den egna märkningen MSS, More Sustainable Sources, borgar för att produkterna tillverkas av FSC®-certifierat eller återvunnet virke (totalt 76 procent).

– Vi köper in träråvara från 54 länder och tall är det största träslaget. 2016 uppgick de totala inköpen till 19 miljoner kubikmeter varav 3 miljoner gick till papper, 10 miljoner till boardmaterial och 6 procent till solida trämöbler. Den största andelen kommer från Polen. 6 procent kommer från Sverige, säger Ulf och berättar vidare att segmentet Solid wood and board uppskattas växa med 9 procent årligen. Det innebär att inköpen kommer att uppgå till 59 miljoner kubikmeter år 2040.

Inköp från Sverige ökar

För att möta efterfrågan undersöker Ikea möjligheten att köpa virke från nya marknader, men även inköpen från befintliga länder ökar. Sverige och Ryssland ökade mer än genomsnittet i fjol. En annan pusselbit är utveckling av produktionstekniker för att minska träanvändningen per produkt. Ulfs egen favorit bland de senaste nyheterna är köksbordet Möckelby.

– Det har en kärna av spånskiva och ytskikt av ek, men ger intryck av att vara ett solitt ekbord. Här har vi kunnat minska träanvändningen väsentligt och därmed sänkt priset, men räknar med att kunna sälja desto fler bord istället, säger han och klappar nöjt på skivan till en stadig pjäs.

Läs mer i Sveaskogs företagstidning Forum Sveaskog

Anna Malmqvist