Charlotta Leijonhuvud-Magnusson

Med känsla för skogen på distans

Skog är något konkret och roligare att äga än bara värdepapper. Det känns bra att kunna ge något tillbaka till naturen, tycker Charlotta Leijonhuvud-Magnusson, som har "blivit med skog" på distans.

Nyheter | 2017-01-04

– Jag har bott hela mitt vuxna liv i Stockholm, berättar Charlotta. Min man och jag har en liten firma, vi lever stadsliv och barnen går i skolan här. När min pappa skulle pensionera sig och min bror ta över gården där jag vuxit upp kändes det naturligt att jag fick skog istället för pengar.

Hennes uppväxt var på herrgården Göksholm på en udde i Hjälmaren strax utanför Örebro. Att lägga förvaltningsansvaret på Jonny Carlsson på Sveaskog var ett enkelt beslut eftersom godsets skog sedan länge skötts av medlemmar i familjen Carlsson.

– Jag fick arvet samtidigt som vi fick barn och startade firma, så jag lade jättemycket på Jonny. Han är uppväxt med den här skogen, känner vartenda dike, och jag har stort förtroende för honom.

De träffas två gånger om året för att se över markerna, gå igenom papper från Skogsstyrelsen och planera. Allteftersom tiden har gått har Charlotta lärt sig mer och mer. På Jonnys förslag använder hon överskott från skogen till renovering av ett fisketorp på sin mark.

Sköter skogen varsamt

Charlotta får ofta höra av vänner och bekanta att skog är en bra investering. Själv resonerar hon inte riktigt så.

– Från början hade jag ingen klar bild av vad jag skulle ha den till – det var bara skog rakt upp och ner. Men jag är inte beroende av den för min försörjning. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att hugga ner alla tallar bara för att jag behöver pengar. Skogen ska ge mig ett ekonomiskt bidrag, men åtgärder ska ske på ett varsamt sätt.

Om Charlotta inte hade haft ett personligt förhållande till skogen tror hon att hon hade avverkat mycket mer. Nu tänker hon snarare på den som sin gamla, vackra blåbärsskog, där folk cyklar och rastar sina hundar varje dag. Det ger henne en känsla av ansvar och stolthet.
Kändes rätt att FSC-certifiera

Jonny föreslog redan från början att Charlottas skog skulle vara FSC®-certifierad, och hon var inte sen att haka på. Hon är positiv till alla typer av miljöcertifieringar, till vardags köper hon alltid ekologisk och kravmärkt mat, och att genom FSC-certifieringen behöva anstränga sig lite extra och tänka steget längre kändes rätt.

– Jag är ingen stadsmänniska. Den dagen min man och jag inte orkar mer och barnen har gått ut skolan flyttar vi tillbaka till Göksholm, till tystnaden och mörkret. Är man en gång uppväxt på landet är det väldigt svårt att ta sig ur det.