)
Introduktionsdag

Rekord i deltagande på introduktionsdagarna för nyanställda

För att fortsätta arbetet med att skapa en riktigt bra arbetsplats, med en inkluderande företagskultur som kännetecknas av kundfokus, innovation, enkelhet och öppenhet, anordnar Sveaskog varje år introduktionsdagar för alla nyanställda.

Nyheter | 2017-12-27

Årets introduktionsdagar bjöd på ett nytt rekord och totalt kunde 36 nya medarbetare vara med på de två dagarna i slutet av november.

– Vanligtvis brukar det vara ungefär 25 personer så det var roligt att vi blev så många i år. Det var också glädjande att se att det faktiskt var nästan exakt 50/50 mellan kvinnor och män, säger Charlotte Jönsson som är HR-partner på Sveaskog.​

Viktigt att alla välkomnas

Att anordna den här introduktionen för alla som tillkommit under hela året är både viktigt och givande, för såväl den anställde som för Sveaskog som företag. Sveaskog med sin ledningsgrupp får möjligheten att visa upp företaget och berätta om olika delar, samtidigt som medarbetarna får möjlighet att utbyta erfarenheter och bredda sitt eget nätverk.

– Vi vill ju naturligtvis att alla ska känna sig välkomnade in i företaget och samtidigt få ett övergripande grepp om de olika delar som Sveaskog består av, men vi passar också på att lägga in lite obligatoriska inslag så som vår utbildning inom jämställdhet, fortsätter Charlotte Jönsson. ​

Ledningens deltagande ger tyngd

Så förutom att träffa vd, vice vd, HR- och kommunikationschef med flera får de nyanställda också genomgå den jämställdhetsutbildning som alla på Sveaskog ska gå. Där får man under en halvdag diskutera och arbeta kring värderingar och annat så som jargong och vilka redskap man kan använda för att genomföra en förändring, om det skulle behövas.

En som var med på introduktionsdagarna är Olof Stenström, ny kundansvarig på Svenska Skogsplantor.

– Introduktionsdagarna i Stockholm är en bra start på min anställning. Att diskutera jämställdhet i alla dess former, samt trygg- och trivsam arbetsmiljö, är viktigt. När det kommer från representanter från företagets ledning ger det en tyngd som gör att jag skulle våga agera om jag upplever att något inte är OK. Sen är det roligt att träffa nya kollegor och några gamla bekanta också. Jag tycker att det var väl spenderad tid, säger Olof Stenström.

Charlotte Jönsson

HR-partner