)
Skogen – en modetrend för framtiden

I takt med att jordens befolkning ökar gör textilproduktionen detsamma. Därför är modebranschens aktörer överens. För att skapa en mer hälsosam bransch behövs nya ideal, mångfald och miljövänliga material. Då kan skogen kan vara en del av lösningen.

Nyheter | 2017-10-17

Forskare räknar med att den globala textilförbrukningen år 2050 kommer att vara tre gånger så stor som 2015. För att möta efterfrågan på ett hållbart sätt behövs nya alternativ. Det är här skogen, närmare bestämt cellulosa, kommer in i bilden.

Nygammal teknik får uppsving

Tekniken att framställa viskos ur naturbaserad cellulosa är inte ny men har på senare tid fått ett uppsving. Forskning pågår på flera håll om hur man kan framställa cellulosabaserade textilier genom förbättrade och mer hållbara processer. Ett av forskningsprojekten bedrivs vid Karlstad universitet. Där visar en nyutkommen doktorsavhandling att cellulosa kan vara vägen till framtidens kläder. Två olika typer av sulfitkok från gran och tall undersöktes och ett av målen var att se om sulfitkokning kan förbättras så att det ekonomiska utfallet blir bättre.

Hållbar tillverkningsprocess

– Studien visar att massaved av gran och tall utan problem kan blandas och ändå resultera i cellulosa av bästa kvalitet. Processen är unik eftersom vi kan producera ren cellulosa som kan användas till kläder, samtidigt som vi kan ta tillvara biprodukter som etanol. Det gör denna tillverkningsprocess mer hållbar – både för miljön och ur ett ekonomiskt perspektiv, säger Raghu Deshpande, forskaren bakom doktorsavhandlingen.

Modebranschen mer medveten

Pauline Ström Gunnér, hållbarhetsansvarig på Swedish fashion council, tycker att efterfrågan på cellulosa ökar inom modebranschen.

– Det finns ett stort intresse både bland producenter och konsumenter. Flera varumärken använder cellulosafibrer i större utsträckning och strävar efter att skapa produkter som är biologiskt nedbrytbara. Vi ser dock att det behövs ökad kunskap, många vet inte att viskos är baserat på naturligt material. Här har vi i branschen ett ansvar för att utbilda konsumenter.

Hon beskriver en bransch som står inför stora utmaningar, men det händer mycket för att skapa hållbart mode. Men för att fler ska få upp ögonen för miljövänliga alternativ krävs ekonomiska incitament, menar Pauline Ström Gunnér.

– Många har inte förstått att hållbarhet och lönsamhet är samma sak. När företag inser att de kommer att få marknadsandelar när de producerar på ett hållbart sätt tror jag att fler kommer att skynda på processen.

Läs mer om mode från skogen i Forum Sveaskog nr 3