Anna Prejer.

Skogsägaren med utveckling i fokus

Gräsmattsodling, lean-tänk med de anställda och kurs i Facebook-hantering. För Anna Prejer är det viljan till utveckling som sporrar när hon driver sin gård Frösvidals säteri utanför Örebro.

Nyheter | 2017-01-03

Anna är utbildad lantmästare, har varit företagare hela sitt liv, och sedan hennes man gick bort 2008 driver hon Frösvidalsgräs tillsammans med sin son. Frösvidal som boställe är anrikt med månghundraåriga rötter.

– Tack vare skogen hade man möjlighet att bearbeta järn här, berättar Anna. Min pappa köpte gården 1961 och idag är det jag som äger den. Jag har hela mitt liv jobbat i manliga sammanhang. I min ålder känns det inte som något problem.

Har flera ben att stå på

Huvudnäringen på Frösvidal är idag att odla färdiga gräsmattor. De sås på jordartsanpassad mark, skördas genom att skäras upp av specialmaskiner, läggs på pall och levereras till kunden i kvadratmetersrullar på 0,60 x 1,7 meter. Varje år säljer Frösvidal 250 000 kvadratmeter gräsmatta. Kunderna är allt ifrån enskilda trädgårdsodlare till anläggare av fotbollsplaner och parker.

– Vi har hand om hela försäljningsledet, förklarar Anna, det gillar jag. De senaste åren har företaget genomgått en lean-utbildning. Det har lett till att vi satt upp mål för skötseln av skogen så att värdet inte minskar och funderar på hur vi ska nyttja gräsodlingen bättre få mindre spill.

För Anna inleds alla arbetsdagar med att hon släpper ut hästarna. Gården hyr ut 16 stallplatser, och ansvaret för dessa och ridanläggningen ligger på henne. Annars är kontoret Annas domäner medan gårdens två heltidsanställda gör utejobbet. Frösvidal har förutom gräsmattorna och andra odlingar flera ben att stå på, som uthyrning av bostäder, ett Bed & Breakfast, julgransförsäljning och vinterförvaring av fordon.

– Men man behöver ha skog för att det ska bli stark ekonomi, inflikar hon, det är en viktig del.

Trivs med att driva projekt

Ett långsiktigt samarbete med Sveaskog gör att det går bra att diskutera skogliga frågor med dem, tycker hon. Frösvidals marker gränsar till Sveaskogs ekopark Kilsbergen och det finns gott om vandringsleder och på vintern skidspår som drivs gemensamt. Anna trivs med att driva projekt, och det som lockar mest just nu har Anna hämtat inspiration till från olika naturresor hon gjort i världen.

– Jag skulle vilja göra om ett torp till vildmarks- eller skogslodge. Här ute kan man ju gå ut på kvällen och se älgar och rådjur, uppleva mörker, stjärnor och tystnad. Det vore något att utveckla för gäster från storstan.