Bostädernas uppstickare

Produktionen av flerfamiljshus i trä har mer än fördubblats på bara tre år. Prognosen framåt visar att trähusbyggandet står precis på randen till att ta ordentlig fart. Följ med till Trummens strand i Växjö, ett flera våningar högt flerfamiljshus, byggt helt i trä.

Nyheter | 2018-06-20

I sydöstra Växjö, precis på stranden till sjön Trummen, växer just nu sex fastigheter med totalt 58 exklusiva bostadsrätter fram. Ståtliga rum i fil, dubbla balkonger, lounge och sjöutsikt är bara några av husens kvaliteter, men det mest spektakulära med de sex byggnaderna är att de byggs helt i trä.

– Växjö ligger med skogen runt omkring, och eftersom vi dessutom länge har satt klimat och miljö högt på agendan var det naturligt för oss att vilja bygga mer i trä, säger Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande i Växjö.

Uppmuntrar andra att välja trä

Lägenheterna i Trummens strand är inte de enda trähusen som byggs i kommunen. Växjö har sedan flera år en trähuspolicy som innebär att år 2020 ska 50 procent av allt kommunen bygger byggas i just trä, och man är redan på god väg att nå det målet.

– Dessutom försöker vi påverka andra företag som bygger här att välja trä, till exempel genom att lägga in trä som krav i upphandlingar eller markanvisningar, säger Anna Tenje.

Och Växjö kommun är inte ensamma om att satsa på trä. Trähusbarometerns siffror för 2017 visar att flerbostadsbyggandet i trä ökade med 29 procent under året och att nyproduktionen av lägenheter i hus med trästommar har gått från 1 691 lägenheter 2014 till 3 797 lägenheter 2017.

– Efter de stora stadsbränderna i Sverige på 1880-talet var det av brandsäkerhetsskäl förbjudet att bygga trähus högre än två våningar, men det förbudet togs bort 1994, berättar Mikael Eliasson, direktör på branschorganisationen Svenskt Trä.

– Även om trä är ett brännbart material så har forskningen kommit väldigt långt när det gäller hur man idag kan bygga brandsäkert. Tar du till exempel en limträbalk så klarar den en brand bättre än en stålbalk, för stålbalken smälter och blir förvriden medan träbalken täcks av en förkolnad yta som isolerar den.

Därför ökar efterfrågan på trähusbyggande

Trähusbyggandet har tack vare forskning och materialutveckling fått en renässans.

Eftersom det dessutom inte bara gäller bostadshus utan även andra projekt som exempelvis datahallar, arenor och skolor förutspår en rapport från Linköpings universitet att industrins omsättning inom de kommande tio åren kommer att växa från 17 till 40 miljarder kronor.

Men vad beror då den här starka efterfrågan på?

– Jag brukar säga att träbyggande är som ett kinderägg för vi löser tre samhällsutmaningar på en gång, säger Mikael Eliasson.

– Vi behöver bygga bort bostadsbristen, men vi måste göra det på ett klimatsmart sätt och trä kan nästan halvera miljöavtrycket jämfört med traditionellt byggande. Tillverkningen av trähusen kan dessutom ske i glesbygdsområden, vilket skapar en bättre balans mellan arbetstillfällen i storstäderna och på landsbygden.

Rätt investering för Martinsons

Några som verkligen har märkt av den ökade efterfrågan på trähus är företaget Martinsons som sedan länge bland annat tillverkar limträ. Sedan 2003 har de även producerat mindre element i så kallat KL-trä, en korslimmad träskiva som är både lätt, formstark och har hög bärighet. 2015 beslutade de sig för att bygga ytterligare en fabrik, dels för att kunna producera KL-trä i mer ändamålsenliga storlekar, dels för att kunna öka produktionen från 8 000 till 25 000 kubikmeter.

– Klart att vi var bekymrade när vi tog beslutet för vi undrade ju om vi verkligen skulle få beläggning för all den här kapaciteten. Men sedan vi invigde den nya fabriken i början av 2017 har vi haft orderböckerna fulla, säger Lars Martinson.

Viktiga referensobjekt ökar intresset för trähusbyggande

För argument som att limträ bland annat är starkt, vackert och miljövänligt har gjort att intresset från både arkitekter, konstruktörer och byggare idag är stort. Bland annat har KL-trä från Martinsons använts i två nya skolor i Skellefteå, skolor som får ständiga besök från andra aktörer som är nyfikna på trähusbyggande.

– Branschen vill bygga med trä men behöver samtidigt lära sig mer om hur man gör, säger Lars Martinson och fortsätter:

– Då är referensobjekt som skolorna här i Skellefteå väldigt viktiga, för det är först när du kliver in i huset som du verkligen förstår själva känslan som trähus ger.

Sex spännande trähusprojekt just nu:

Sverige

• Vidablick – i Bålsta byggs Vidablick, ett 17 våningar högt trähus med trästomme och glasfasader. Huset kommer att innehålla 55 lägenheter, kontor och en takterrass öppen för allmänheten.
  • Nytt kulturhus i Skellefteå – det 16 våningar höga huset som ska husera bland annat Västerbottensteatern och Skellefteå konsthall byggs till största delen med trä som byggmaterial.
  • Örnsro trästad – ett nytt bostadsområde i Örebro ska börja byggas under 2018, helt i trä.

Norge

• Treet (Trädet) – världens högsta bostadshus i trä ligger i norska Bergen, 51 meter och 14 våningar högt med totalt 62 lägenheter.
  • Mjöstornet – byggs just nu strax norr om Hamar och kommer när det är färdigt att vara 18 våningar och 80 meter högt, omfatta totalt 15 000 kvadratmeter och innehålla både lägenheter, hotell och restaurang.

Japan

• W350 – japanska företaget Sumitomo Forestry Co planerar att bygga en 350 meter hög skyskrapa i Tokyo till sitt 350-årsjubileum 2041. Skyskrapan ska bestå av 90 procent trä, ha 455 000 kvadratmeter golvyta och man uppskattar att det kommer att gå åt cirka 185 000 kubikmeter trä.