Brandläget och produktionsbegränsningar på grund av bränder på Sveaskogs marker

Sveaskog fortsätter att med alla möjliga resurser hjälpa till att stoppa de bränder som härjar runt om i landet. Läget är något lugnare men fortfarande kritiskt, framför allt i Norrbotten och området Gästrikland/norra Dalarna/Hälsingland. I dagsläget har drygt 3 000 hektar av Sveaskogs marker brunnit ner.

Nyheter | 2018-07-24

En del av de bränder som härjat på Sveaskogs marker är nu under kontroll och efterbevakas, men en del brinner fortfarande. Situationen är personalkrävande och Sveaskog har över 300 medarbetare och entreprenörer som stödjer släcknings- och efterbevakningsarbetet.

Sveaskog har, liksom övriga skogsbrukare, säsongsmässigt lägre lagernivåer på sommaren. Torkan och påföljande brandrisk har stört produktionen under juni och juli. Denna vecka står produktionen still i delar av landet, medan viss produktion fortgår där brandrisken är lägre.

Tillsammans med våra entreprenörer och egna maskinlag har vi anpassat utrustning, arbetssätt och arbetstider för att minska riskerna. Exempelvis är våra maskinlag utrustade med extra släckare, minst en kubiktank med vatten och släckningsutrustning. På vissa objekt har vi bevattning och sprinklersystem igång. På en del ställen genomförs avverkning på natten, då brandrisken är lägre. Nya beslut tas på dagsbasis om när det går att avverka och inte. Mer information om branschgemensamma riktlinjer för riskhantering avseende brand vid skogsarbete finns att läsa här.

Produktionsbegränsningen kommer att påverka vår förmåga att leverera vissa produkter i delar av landet under juli och augusti. Vi för en dialog med våra kunder om hur leveransmöjligheterna skulle kunna förbättras under kommande veckor och månader.

Vi lider med de många skogs- och fastighetsägare som drabbats av bränderna och beklagar att många av våra samarbetspartners och kunder inte kan räkna med full verksamhet på grund av dessa störningar. Vi är enormt tacksamma för den mobilisering som skett inom Sverige och hos våra grannländer för att bekämpa bränderna.