Brand

Brandläget Sveaskog 31 juli

De flesta bränderna på Sveaskogs marker är under kontroll och bevakas. I inledningen av förra veckan stod produktionen still i delar av landet på grund av brandrisken, men under senare delen av förra veckan och början av denna har vi kunnat sätta igång avverkningen igen.

Nyheter | 2018-07-31

- Produktionen är lägre än normalt på grund av det extrema vädret och det gör det tuffare att klara leveranser. Vi samtalar med våra kunder om hur vi ska lösa situationen. Dock ska sägas att tack vare regnet i helgen har vi kunnat börja öka produktionen igen, säger Fredrik Klang, skogsbrukschef Sveaskog.

Den senaste uppskattningen från Skogsstyrelsen är att totalt cirka 25 000 hektar har brunnit eller brinner i Sverige. Drygt 3 000 hektar av Sveaskogs marker har brunnit. Norrbotten och södra Norrland är värst drabbade.

Där det fortfarande brinner gör vår egen personal och våra entreprenörer insatser i form av både släckning, skapande av brandgator och inte minst bistånd med kartmaterial till räddningstjänsterna. Det är i storleksordningen 300 personer som varit engagerade i arbetet. Skadorna och kostnaderna är idag omöjliga att ge några säkra siffror på.

Sveaskog har också öppnat upp möjligheten för alla som inte arbetar i branschen och ska utföra eftersläckningsjobb att ta del av den branschgemensamma Skötselskolan, eftersläckning. Hittills (31/7) har 1159 användare registrerat sig och 519 personer har genomfört hela utbildningen och fått utbildningsbevis.

- Vi lider med de många skogs- och fastighetsägare som drabbats av bränderna och beklagar att många av våra samarbetspartners och kunder inte kan räkna med full verksamhet på grund av bränderna och det extrema vädret och vi söker möjligheter att minimera skadorna. Vi är enormt tacksamma för den mobilisering som våra anställda och entreprenörer gjort och den hjälp våra grannländer bistått oss med för att bekämpa bränderna, säger Sveaskogs VD Per-Olof Wedin.

Det är fortfarande extremt torrt i markerna och därmed en ökad risk för nya bränder. Tillsammans med våra entreprenörer och egna maskinlag anpassar vi utrustning, arbetssätt och arbetstider för att minska riskerna för bränder. Exempelvis är våra maskinlag utrustade med extra släckare, minst en kubikmeter vatten och släckningsutrustning. På vissa objekt har vi bevattning och sprinklersystem igång.

Under förra veckan tog Sveaskog fram skyltar som på flera olika språk informerar om det eldningsförbud som råder. Dessa sätts upp på våra marker där behov finns, till exempel inför bärplockningssäsongen. I nuläget har vi tagit fram en skylt på svenska, engelska, rumänska och arabiska samt en skylt på svenska, engelska, rumänska, bulgariska och thailändska. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har tagit fram översättningar på 25 olika språk som kan användas vid behov av komplettering.