Eftersläckning

Direktrapport från skogen: Efterbevakning i Kosta

Hallå där Stefan Bergqvist (områdesansvarig i Växjö), hur går det med eftersläckningsarbetet i skogen utanför Kosta?

Nyheter | 2018-08-10

- Jo, nu är eftersläckningsarbetet på Kostabranden inne i sin slutfas. Förhoppningsvis så kan arbetet avslutas om några dagar. Det har varit en dryg eftersläckning eftersom trädens rötter brunnit av och många träd har ramlat omkull liknande vindfällda områden. De 15 hektar skogsmark som brann här i Kostaområdet bestod av moränmark / moränkullar och lägre belägna partier med torvmark.

- På moränmarken så står skogen kvar upprätt efter branden, även om det faller träd efterhand på grund av avbrunna rotsystem. Där det varit torvmark så har det brunnit så mycket i torven så att trädens rötter brunnit av. Där ligger stora områden av klen tallskog ner liknande vindfällda områden.

- Vid eftersläckningen så har vi fått ta hand om de vindfällda områdena med skördare för att kunna släcka glödhärdar som finns under det liggande trädlagret. När skördaren upptäcker rök pausas upparbetningen av träden och eftersläckningsmanskap går fram för att släcka glödhärden.

- Vi har även initialt varit tvungna att avverka vägar i brötarna för att kunna dra brandslangar i brandgatorna och både eftersläcka och släcka. Där skogen står upprätt efter branden så har eftersläckningen gått snabbare.

- Ett nytt inslag i arbetet var när vi fick hjälp av en hund som utbildas i skogsbrandssök. Det är Malin Kyllesjö som tränat sin släthåriga vorsteh "Ripa" att markera för glödhärdar som vi människor inte kan se, dvs det ryker inte från marken. Hon ville komma till Kostabranden för att testa om träningen av hunden givit resultat. Hunden markerade platser på mark som vi ansåg som släckt och när vi hackade i marken så hade hunden rätt! Det fanns glöder som låg och pyrde under marken.

Deltagare vid eftersläckningen

Vid eftersläckningen har både Sveaskogs personal och entreprenörer deltagit.

Från Sveaskog deltog: Sven Nilsson, Stefan Gunnarsson, Jan Jonsson, Jens Humle, Mikael Pålsson, Stefan Bergqvist, Babs Stuiver, Eric Carlson.

Entreprenörer som deltog var bland annat: Borensveds skogstjänst, Gransås Skogs &Lantbruks AB, Trestensdal, Möckelns skog o viltvård och Råphult skog o jakt.

Fler bilder

Stefan Bergqvist