Ett av Eksjöhus modulhus.

Eksjöhus satsar på att bygga ikapp bostäder

Intresset för modulhus och flerbostadshus i trä fortsätter att öka. Ett företag som nu satsar stort på modulhus är LindholmsGruppen där både Eksjöhus och Sävsjöhus Trähus ingår. Utöver de småhus de redan bygger är målet 900 moduler per år i nya fabriken Eksjöhus Modulbygg.

Nyheter | 2018-03-26

Det finns två anledningar till att LindholmsGruppen nu väljer att satsa på modulhus i trä. Båda bottnar i det uppdämda behovet av bostäder och den låga byggnationstakten i landet under många år. När man nu ska bygga ikapp är det främst lägenheter som byggs – och i det läget har modulhus i trä många fördelar, bland annat ur miljö- och hållbarhetssynpunkt.

– Att bygga modulhus i trä är både resurs- och kostnadseffektivt. Arbetsmiljön blir också väldigt bra, eftersom man slipper stå ute i regn och rusk och jobba. Och väl på plats på byggarbetsplatsen går det väldigt fort. Med hjälp av en stor mobilkran kan vi bygga en våning per dag och på kvällen lyfta på det blivande taket som skydd, berättar Anders Lindholm, VD för LindholmsGruppen.

Fabriken effektiviserar leveransflödet

Den andra anledningen är att den ökade byggtakten på senare år lett till resursbrist på byggarbetsplatserna.

– Under 25 år byggde vi bara 25 000 bostäder per år i landet trots att behovet var 35 000–40 000 per år. Förra året byggdes 70 000 bostäder, vilket lett till brist på nästan alla typer av hantverkare. Genom att bygga moduler kan vi göra 80 procent av arbetet i fabriken och får mycket bättre kontroll på hela flödet, säger Anders Lindholm.

Hans tankar på en modulhusfabrik vaknade egentligen redan för flera år sedan. Problemet var att det inte fanns några möjligheter att bygga ut den centralt belägna Eksjöhusfabriken. Det ledde till att LindholmsGruppen köpte in Sävsjöhus Trähus och planerade för en utbyggnad i Sävsjö istället.

– Men så dök möjligheten plötsligt upp att köpa ett stort område i närheten av Eksjö som fungerat som timmerupplag efter Gudrunstormen. För ett år sedan började vi bygga fabriken och i mitten på december 2017 kunde vi rulla ut den första modulen, berättar Anders Lindholm.

Behov av att anställa fler

Än så länge har man nyanställt 15 personer, men när fabriken är i full gång handlar det om 70–75 personer.

– Vi har fått långt fler spontanansökningar än vi kunnat förvänta oss. En del är utbildade hanterverkare och en del utbildar vi här på plats – det allra viktigaste är att det är intresserade och engagerade personer, säger Anders Lindholm.

I Eksjö kommun har man också tagit ett initiativ för att möta den stora efterfrågan på snickare och andra hantverkare i området.

– Det innebär att framför allt nysvenskar med bakgrund som snickare eller liknande får gå en utbildning där man blandar teori och praktik. Vi försöker ta emot så många praktikanter som möjligt. Just nu pågår den andra kursen och jag tror att alla som gick den första fick jobb, berättar Anders Lindholm.

Siktar på flerbostadshus i trä

Under 2018 räknar han med att de ska kunna bygga 200 moduler – men målet är att snart vara uppe i 900 moduler per år. Modulerna kommer helt färdiga med kök och badrum och har en storlek på upp till 45 kvadratmeter invändigt.

– De första projekten handlar om kedjehus och radhus, eftersom det mer liknar småhus och det är där vi har vår erfarenhet. Men på sikt är tanken att vi även ska bygga flerbostadshus på höjden, säger Anders Lindholm.

Eksjöhus investerar för framtiden

En viktig del av modulerna utgörs av råvaran, där en stor del kommer från Sveaskog.

– Ungefär en fjärdedel av det vi sågar i sågverket går till den egna hustillverkningen. I första hand försöker vi få råvara inom ett fångstområde på fem mil, både för att vi är måna om att känna till den råvara vi arbetar med och för att granen här på höglandet är långsamväxande och får väldigt fina egenskaper, säger Anders Lindholm.

Anna Malmqvist, försäljningschef på Sveaskog, ser LindholmsGruppens nya fabrik som en viktig investering för framtiden.

– Det är viktigt för avsättningen för vår råvara att ha stabila kunder som ser in i framtiden och vågar satsa. Därför är det både roligt och en viktig del för oss på Sveaskog att kunna leverera till kunder som Eksjöhus, säger Anna Malmqvist.

Bilder från invigningen av den nya fabriken

• Fotograf: Johan Lindqvist

Anna Malmqvist

Kundansvarig

LindholmsGruppen

• VD: Anders Lindholm.
  • Historia: Grundades 1941 av Anders Lindholms farfar, då under namnet Eksjö Industri. Startade hustillverkning 1944. Exportverksamhet sedan 1960, först till Tyskland.
  • Verksamheter: Eksjöhus, Sävsjöhus Trähus, Eksjöhus Modulbygg och sågverket Eksjö Industri.
  • Medarbetare: Drygt 200.
  • Omsättning: Cirka 750 miljoner kronor.

Fördelar med modulhus/flerbostads-hus i trä

• Innebär ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att bygga. Eftersom träbyggnationer är lättare blir de också enklare att prefabricera och transportera i större moduler.
  • Snabb uppförandetid på plats. Detta sparar resurser i form av tid, arbetskraft och begränsat utrymme i de miljöer där husen ska uppföras.
  • Bra arbetsmiljö för de som bygger husen – merparten av arbetet kan ske inomhus i skydd av regn och rusk.
  • Trä som byggnadsmaterial ger en behaglig inomhusmiljö.
  • Bra för klimatet – ersätter fossil råvara och binder kol under lång tid framöver.
  • Ger nya arbetstillfällen utanför storstäderna, eftersom husen kan byggas någon annanstans.