Lärarstudenter lär om skog

Lärarstudenter lär om skog

Skogen i Skolans mål är att öka elevernas kunskap om skog och skogsbruk. Ett verktyg är skogsdagar där lärare eller lärarstudenter inspireras att använda skogen som klassrum. Den senaste tiden har ett flertal arrangemang för lärarstudenter hållits i Götaland.

Nyheter | 2018-06-05

- Alla rönnar byter plats! Nu byter alla ekar plats! Och så är det dags för alla tallar!

Ropen ekar mellan stammarna i Delsjöområdet i Göteborg samtidigt som ett 15-tal studenter från grundskollärarutbildningen vid Göteborgs Universitet springer från träd till träd i en skogsanpassad version av sällskapsleken Fruktsallad. Daniel Thorell, skogskonsulent vid Skogsstyrelsen i Göteborgs distrikt, leder leken som är ett inslag i lärarstudenternas skogsdag.

– Det här är ett exempel på hur man kan tävla in kunskap. Det är roligt och effektivt, säger han.

Skogsdagarna anordnas inom ramen för Skogen i Skolan som är ett samverkansprogram mellan skolan, Skogsstyrelsen och Sveriges skogliga intressenter, däribland Sveaskog. Verksamheten, som har bedrivits sedan 1973, var från början inriktad direkt mot eleverna, men nu fokuseras arbetet mer mot lärarstudenter och lärare för att därigenom nå eleverna.

– Jag har två mål med skogsdagarna, säger Daniel Thorell. Det första är att lärarstudenterna ska kunna mer om skog och skogsbruk när de går hem. Det andra är att de ska känna sig inspirerade att använda skogen som klassrum för alla ämnen.

Fideli Sandahl, planeringsledare på Sveaskog, sitter med styrgruppen för Skogen i Skolan Västra Götaland. Hon menar att det är självklart för Sveaskog vara en del av Skogen i Skolan.

– Det är viktigt att unga får lära sig om allt bra som skogen och dess råvaror bidrar med till samhället. Skogsråvara är till skillnad från oljebaserade material förnyelsebar, och finns till exempel i produkter som skrivpapper, toalettpapper, blöjor, kläder, möbler, hus, kartonger och vätskeförpackningar, säger hon och fortsätter:

– På längre sikt handlar det även om kompetensförsörjning. Att fler unga ska få upp ögonen för skogen som arbetsplats, och kännedom om hur många spännande jobb som branschen erbjuder.

Hur ser Sveaskogs samarbete med Skogen i Skolan ut?
– Det handlar dels om ekonomiskt stöd, dels om samarbete kring olika aktiviteter och arrangemang samt deltagande i styrgrupper för de olika regionerna. Upplägget kan variera lite över landet. I Region Västra Götaland har vi valt att satsa mycket på skogsdagarna för lärarstudenter som genomförs i Skogsstyrelsens regi, säger Fideli Sandahl.

I Delsjöområdet är fruktsalladen slut och Daniel Thorell berättar om hur skogen inte bara kan vara ett redskap under biologilektionerna utan även i andra ämnen. Han tar matematiken som exempel.

– Varför inte ge eleverna i uppgift att räkna ut volymen på olika träd, säger han.

Två av lärarstudenterna som deltar är Angelica Fasth och Christoffer Arancibia. De är mycket nöjda med vad de fått uppleva.

– Det här är ett bra sätt att hitta inspiration för att kunna hjälpa eleverna att komma ut i naturen och använda skogen som skolbänk. Att kunna känna, se och ta på kunskapen är viktigt, säger Christoffer Arancibia.

Angelica Fasth fyller i:

– Det var inspirerande att lära sig hur skogen kan användas ämnesöverskridande.

Fler bilder

Läs mer