Optimism i Mörrum trots liten fångst

Säsongen 2018 vid Mörrums Kronolaxfiske är över för i år. Extrem torka med lite vatten i ån under sommaren och hösten bidrog till att hålla fångsterna av lax, havsöring och regnbåge nere. Trots det är platschefen Ida-Maria Rigoll optimistisk inför 2019.
– Vi har haft friska fiskar i år och hoppas att den trenden fortsätter.

Nyheter | 2018-10-09

2018 kommer inte bli ihågkommet som de stora fångsternas år vid Mörrums Kronolaxfiske. Under säsongen fastnade endast 485 fiskar på besökarnas krokar. Detta kan jämföras med toppåret 2013 då 2 475 fiskar drogs upp ur Mörrumsåns vatten.

Extrema variationer i vattenmängd

Vattenmängden har under året pendlat mellan extremerna. I januari forsade vattnet fram med över 100 kubikmeter i sekunden. Sommarens torka, som fortsatt in på hösten, har istället inneburit extremt låga vattennivåer. Under sommaren fick man periodvis stänga av tappningen från sjön Åsnen uppe i Småland för att nivåerna i sjön skulle återhämta sig.

Enligt Ida-Maria Rigoll går det inte att peka på endast vattenmängden i ån som ensam orsak till årets blygsamma summering.

– Nej, det finns flera olika orsaker. Tittar man på statistiken 20–30 år tillbaka ser man också hur det går upp och ner över tid. Det handlar om hur många fiskar som har lekt, om vattentemperaturer, hur Östersjön mår, hur fisken mår, hur många som kommer hit och fiskar och så vidare. Men det är klart, när det är en så här varm sommar går fisken inte gärna upp i ån överhuvudtaget, säger Ida-Maria Rigoll.

Ökad satsning på guidning och nya målgrupper

Trots den blygsamma statistiken finns det anledning att vara optimistisk för Mörrums Kronolaxfiske.

– När det gäller deltagare i olika typer av guidning och kursutbud med fiskanknytning har vi fördubblat jämfört med förra året. Vi märker att våra kunder är villiga att betala för kunskap och det vill vi satsa vidare på. Vi kommer också arbeta med att hitta nya målgrupper – få ungdomar och kvinnor att vilja prova fiske. Vi har arrangerat ungdomsfiskets dag och sänkt priserna på fiskekort för ungdomar, säger Ida-Maria Rigoll.

Vad kan vi hoppas på inför 2019?
– Vi hoppas på ytterligare ett år med frisk fisk. Vi vill gärna ha en bra start på vårsäsongen. Det sätter ribban för resten av året. Sen ser vi gärna en mer balanserad sommar. Det får ju gärna vara varmt men inte så extremt som i år. Till att börja med får vi hoppas på en riktigt regnig höst och en riktigt snörik vinter.

Säsongen 2019 drar igång den 23 mars, men redan den 5 november börjar dagskorten och korten till nästa års premiär att säljas.

Ida-Maria Rigoll

Platschef Mörrums Kronolaxfiske

Tel: 010-544 98 45 010-544 98 45 , 070-295 33 45 070-295 33 45

Skicka e-post till Ida-Maria

Fakta och siffror

Totalt fångades 485 fiskar under säsongen 2018. 137 fiskades med spön med spinnrulle och 351 togs med fluga.

Så här fördelades fångsterna:

• 215 laxar (176 återutsatta och 38 landade)
  • 188 öringar, varav 15 odlade (144 återutsatta och 44 stycken landade)
  • 79 hybrider (65 återutsatta och 14 landade)
  • 3 regnbågar (samtliga landade)

Totalt återutsattes 79 procent av den samlade fångsten.

Årets tyngsta lax vägde 16,55 kilo och var 112 cm lång.