Seminarium: Skogen har många värden – hur kan vi synliggöra dem?

Måndagen den 23 april bjuder vi in till ett seminarium om Skogens alla värden där vi presenterar Sveaskogs flerdimensionella värdeskapande. Nu har vi satt siffror på skogens osynliga värden.

Nyheter | 2018-04-23

Skogen skapar stora värden. Många av dessa, till exempel klimatnytta och vattenreglering, är svåra att mäta. Sveaskog har nu inlett ett arbete för att synliggöra och sätta siffror på de värden som vi inte tidigare mätt. Vi bjuder in till ett seminarium där du får lära dig mer om verktygen, som kan hjälpa oss att bli ännu bättre på att bruka skogen på ett hållbart sätt

Program: Skogens alla värden

13.30-14.00  Registrering
14.00- 14.10 InledningPer-Olof Wedin, vd Sveaskog
14.10- 15.35 IP&L, flerdimensionell hållbarhetsredovisning
Introduktion - Lena Sammeli Johansson, hållbarhetschef Sveaskog
IP&L at Sveaskog - Pavan Sukhdev, CEO Gist Advisory
Samtal om skogsbruk och miljö ur ett hållbarhetsperspektiv
Pavan Sukhdev, CEO Gist Advisory, Johanna Sandahlordf. NaturskyddsföreningenHåkan Wirtén, generalsekreterare WWF, Olof Johansson, skogspolitisk chef Sveaskog
15.35- 16.00 Kaffe
16.00- 17.00 Skogens produkter idag och imorgon - vad ska vi använda vår hållbara råvara till?
Förnybara fordonsbränslen – Petter Holland, vd och koncernchef PreemViveka Beckeman, styrelseordförande SunPine
Projekt Helios och framtiden – Ingela Ekebro, projektdirektör Helios SCA
Panel/diskussion
17.00-18.00 Mingel

Huvudtalare är Pavan Sukhdev, en av världens främsta ekonomer inom området gröna räkenskaper och ordförande för internationella WWF, som leder detta arbete för Sveaskogs räkning. Pavan Sukhdev har tidigare lett ett omfattande FN-arbete med gröna räkenskaper och ekosystemtjänster. Han har också skapat TEEB (The Economics of Ecosystems and Biodiversity) som satt agendan för hur man idag värderar ekosystemtjänster och biologisk mångfald.

IP&L, flerdimensionell hållbarhetsredovisning, skapar en möjlighet att mäta och utveckla ett företags alla värden.

Sveaskog är pionjärer inom detta i skogssektorn. Det innebär att vi kan belysa exempelvis naturkapitalets värde på ett mer konkret sätt än tidigare.

Vad betyder det för samhället och miljön? Hur påverkar insikterna från detta arbete det hållbara brukandet av skogen och möjligheten att omsätta skogsråvara i produkter och tjänster idag och imorgon?