Sveaskog i Almedalen 2018

Sveaskog är i Almedalen för att prata om vårt arbete. För att åstadkomma en hållbar bioekonomi är brukandet av skogen en hörnpelare. Vi ska producera mer biomassa och samtidigt mer biologisk mångfald.

Nyheter | 2018-06-29

Måndag 2/7, kl 15.00-15.45
Strandv H514, Europahusets paviljong
POLITIKER FRÅGAR UT FÖRETAGSLEDARE OMKLIMATET

Politiker frågar vd:arna sina vassaste frågor kopplat till EU och klimat ur ett nordiskt och svenskt perspektiv. Menar vd:arna allvar med sitt klimat- och hållbarhetsengagemang? Vad driver dem till att agera? Vems är ansvaret för klimatet egentligen?

Arrangör: EU-kommissionen i Sverige och Hagainitiativet
Deltagare från Sveaskog: P-O Wedin, vd

Onsdag 4/7, kl 7.45-9.00
Norrbottenstältet, Cramérgatan 8
TRÄD RÄDDAR PLANETEN PÅ FLER SÄTT ÄN DU TROR –OM HÅLLBART SKOGSBRUK

Klimatfrågan är vår tids största utmaning. För att hejda temperaturökningen måste vi växla spår – vi måste välja fossilfritt. Vi behöver ersätta ändliga råvaror med förnybara. Hur kan vi skapa förpackningar, hus och miljövänligt bränsle från våra träd och samtidigt bedriva hållbart skogsbruk?

Arrangör: Piteå Science Park, Region Norrbotten
Deltagare från Sveaskog: Viveka Beckeman, chef Juridik och Fastigheter

Torsdag 5/7, kl 12.00-12.45
Visby Museum, Aktuell Hållbarhets arena
TRÄHUS PÅ HÖJDEN - ÄR DET HÅLLBART?

Allt fler bygger höga trähus istället för höghus av betong. Det ska ge lägre koldioxidavtryck och ny användning av skogen. Men vilka effekter får det egentligen för en hållbar utveckling och hur är det med säkerheten? Hur högt kan man bygga?

Arrangör: Social Venture Network Sweden (SVN Sweden), Obos, Forever Sustainable
Deltagare från Sveaskog: Lena Sammeli Johansson, hållbarhetschef

Torsdag 5/7, kl 17.00-17.45
Visby Museum, Aktuell Hållbarhets arena
HUR SKAPAR SVENSKA BOLAG HÅLLBARHETSVÄRDE?

Svenska bolag skapar stora ekonomiska värden, som rörelseresultat, utdelning till ägaren och skatter. Men de skapar också värden som har stor betydelse för samhället utifrån ett hållbarhets-
perspektiv. Vad mäter företagen och hur påverkar det deras
strategier?

Arrangör: Sveaskog, Social Venture Network Sweden (SVN Sweden), Forever Sustainable
Deltagare från Sveaskog: Lena Sammeli Johansson, hållbarhetschef och Edvard Unsgaard, moderator

Skogen och vårt skogsbruk bidrar till att lösa klimatfrågan

Våra skogar ger inte bara råvaror till det gröna, fossilfria samhället. Medan de växer bidrar de också genom att minska mängden koldioxid i luften. Det är viktigt för att motverka klimatförändringen.

Skogen i Sverige tar inte slut

Idag har vi dubbelt så mycket skog som på 1920-talet och det blir hela tiden mer skog, samtidigt som vi kan avverka mer. Det beror på att vi sköter skogen så bra. För varje träd vi använder planterar vi tre nya, för att säkra återväxten och framtida produktion. Det är möjligt att kombinera ett lönsamt skogsbruk med bevarande av höga naturvärden. Vi använder omkring 20 procent av vår skog för naturvård.

Skogen skapar stora värden

Tidigare har vi liksom andra aktörer mätt vårt finansiella resultat, men nu har vi också satt siffror på osynliga värden som ligger utanför vår resultaträkning, men som har betydelse för samhället och ägaren. Till exempel bidraget till BNP, att skogen är en plats för rekreation, att våra investeringar skapar en levande landsbygd och att växande skog binder koldioxid. Sveaskogs finans-
iella värde är dubbelt så stort som vi tidigare känt till, men framförallt visar det att Sveaskog skapar ännu fler värden, däribland miljövärden för många miljarder.