”Trä är ett fantastiskt material”

Genom att utveckla nya produkter ur de strömmar som vi inte använder fullt ut idag kan vi skapa en helt ny industri. Sveaskogs styrelseordförande Eva Färnstrand är övertygad om skogens, och Sveaskogs, styrka nu och i framtiden.

Du har varit styrelseordförande för Sveaskog i omkring ett år. Hur skulle du vilja sammanfatta den tiden?
– Lärorik. Som ordförande får man nya möjligheter att lära sig om företaget. Dessutom har vi i styrelsen arbetat med frågor som vi inte har fördjupat oss i så mycket tidigare. Det handlar om vårt hållbara skogsbruk och hur vi ska tydliggöra allt positivt vi gör. Men det som har gjort starkast intryck på mig är alla möten med människor som jobbar i organisationen. Det finns ett väldigt starkt engagemang och mycket kunskap. Människor avsätter tid för att förklara saker som är självklara för dem själva, det är verkligen hjärtligt.

Vilka frågor är extra viktiga för dig som ordförande?
– Jag upplever att vi i Sveaskog har en utmaning i att skapa förståelse för vår verksamhet. Men vi har också ett stort förtroende för att vi gör saker bra. Jag tror att vi kan få ett ännu starkare förtroende om vi blir bättre på att kommunicera.

Sverige och Sveaskog har drabbats av stora bränder denna sommar. Vad är dina tankar kring det?
– För det första är jag både imponerad och tacksam över det fantastiska arbete som alla som bekämpat bränderna gjort. Jag och styrelsen vill tacka alla medarbetare och entreprenörer som slitit oerhört hårt för att bekämpa bränder och jobba med eftersläckning på våra marker. Vi i styrelsen har informerats löpande under hela förloppet och jag har haft en nära dialog med vår vd Per-Olof Wedin, för att kunna bistå från styrelsens sida. Jag vet också att många nu efter bränderna gör allt vad de kan för att vi ska komma ikapp i leveranserna till kunderna. Sedan är det dags för nästa fas att utvärdera arbetet och även titta på detta ur ett bredare perspektiv.

Vilka slutsatser drar du?
– Klimatet förändras och mer extrema väder blir vanligare. Vi inom branschen måste förbereda oss på det. Vi måste titta på frågor som beredskap och öka våra kunskaper och utveckla vår samordning tillsammans med andra aktörer. Jag ser fram emot de diskussionerna, både inom styrelsen och inom branschen.

Det är valår – vilka frågor tycker du är mest angelägna för skogsbruket?
– Jag tycker att det är ovidkommande för Sveaskog att det är val. Vi anpassar oss inte efter valår. Skogsindustrin har stora möjligheter att förklara vilken positiv kraft man är och kan vara. Sedan finns det alltid saker som man önskar att andra skulle göra, och det tycker jag att man ska ta i dialog med dem.

Det finns branschgemensamma utmaningar, som kompetensförsörjning och jämställdhet. Hur kan Sveaskog bidra till en positiv utveckling?
– Jag tror att efterfrågan på kompetens kommer att lösa jämställdhetsfrågan. Vi måste anpassa vårt arbetsliv så att det blir attraktivt för många. Och har man ett lite vidare perspektiv på kompetens så får man flera sökanden. Vi ska eftersträva mångfald på alla sätt, men måste samtidigt säkerställa att företaget präglas av gemensamma värderingar. Det är det som håller ihop alla personliga uttryck och erfarenheter.

Historiskt har skogen haft stor betydelse för Sveriges utveckling. Vilken roll spelar skogen i omställningen till en bioekonomi?
– Viktigast är att ersätta fossila material av olika slag. Trä är ett fantastiskt material som man kan göra mycket av, dock inte allt. Men genom att utveckla nya produkter ur de strömmar som vi inte använder fullt ut idag kan vi skapa en helt ny industri. Och det är bioekonomi.

Eva Färnstrand

• Titel: Styrelseordförande i Sveaskog.
  • Ålder: 66 år.
  • Familj: Gift, två barn och tre barnbarn.
  • Bakgrund: Utbildning som civilingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan. Tidigare brukschef för Södra Cell Mönsterås, vd vid Tidningstryckarna AB och affärsområdeschef SCA. Tidigare styrelseuppdrag inom Profilgruppen, Domsjö Fabriker, Södra Cell och Handelsbankens regionbank Stockholm City.
  • Lyssnar på: P1.
  • Favoritträd: Hängbjörk, den är bara vacker.
  • Gjort i sommar: Jag har njutit av sol och värme och samtidigt oroats över dess inverkan på jordbruk och skogsbruk. Som för många andra har samvaron med familj och vänner gett stor glädje. Bäst av allt - ett nytt barnbarn kom till världen!