Uppskattad ledarutbildning för Sveaskogs chefer under våren

Under våren har en del av Sveaskogs chefer fått möjlighet att utveckla sitt ledarskap genom att få träna på att omsätta Sveaskogs nyframtagna ledarprinciper i praktiken. För dem som inte har gått utbildningen under våren är det dags till hösten.

Nyheter | 2018-06-25

Både medarbetare och chefer behöver ständigt utvecklas. Våra chefer har en mycket viktig roll i att forma en kultur och ett arbetssätt som gör att vi i framtiden kan vara ett lönsamt och hållbart företag.

Nya ledarprinciper

Under 2017 tog Sveaskog fram nya principer för medarbetarskap och ledarskap på temat Vi gör varandra bra. För att ge våra chefer möjlighet till utveckling och träning i att agera och leva efter Sveaskogs principer för ledarskap hölls ledarutbildningen.

- Våra ledarutbildningar brukar vara uppskattade tillfällen att fylla på med nya kunskaper, att nätverka och fokusera på sin egen utveckling, säger Charlotte Jönsson, HR-partner på Sveaskog.

Träning ger färdighet

Under utbildningen fick deltagarna bland annat möjlighet att träna sina kommunikativa förmågor, coachning, återkoppling och hantering av svåra situationer. Målet är att genom att träna, träna och återigen träna ge Sveaskogs chefer förutsättningar att bli ännu mer trygga och säkra förebilder som ledare.

Jonny Andersson, RO-chef Norrbotten uppskattade att utbildningen på ett effektivt sätt beskrev hur svåra situationer kan hanteras genom en enkel punktlista.

- Det gick att koka ner hanteringen av olika svåra situationer till ett ganska allmängiltigt recept. Det var fascinerande att kunna använda samma metodik i olika situationer.

Mycket praktiska övningar

Olika rollspel har varit ett stort inslag i utbildningen.

- Jag tycker att utbildningen var riktigt bra, en av de bästa ledarskapsutbildningar jag gått. Den fokuserade mycket på praktiska övningar och vi fick bland annat genom rollspel direkt testa och använda den kunskap som vi fick, säger Stefan Ivarsson, Platschef på Lugnets plantskola.

- Det var bra att vi var en så pass liten grupp, då blir det enklare att utsätta sig för obekväma situationer och man får också mer tid att gå på djupet kring det som är mest aktuellt för ens egen del. Det känns också spännande att vi nu framöver kommer jobba vidare med dessa frågor på Sveaskog, där inte bara ledarskap är i fokus utan där också medarbetarskapet är en mycket viktig pusselbit! säger Linda Burström RO-chef Västerbotten.