Vildmarksföretag nominerade till Stora Turismpriset för björnresor

Bodenbaserade företaget Hide & See, som bland annat organiserar björn- och örnskådning, har nominerats till prestigefyllda Stora Turismpriset 2018. Företaget bedriver en stor del av sin verksamhet på Sveaskogs marker.

Nyheter | 2018-09-11

Mikael Suorra startade Hide & See 2012. Företaget har sedan starten varit ett enmansföretag. Affärsidén går ut på att ta besökarna ut till ett inrett gömsle i skogen varifrån det under sommarhalvåret finns goda möjligheter att se björn. Under vintersäsongen är fokuset inställt på havsörn och kungsörn.

Mikael Suorra är nöjd med samarbetet med Sveaskog och tycker att dialogen företagen emellan fungerar bra.

­– Det har fungerat klockrent. När Sveaskog, till exempel, vill in och röja i skogen meddelar de i god tid i förväg så att det blir några krockar, säger Mikael Suorra.

Lyckosamt samarbete mellan markägare och besöksnäring

Enligt Ola Söderdahl, marknads- och försäljningschef på Sveaskogs fastighetsavdelning, är avtalet mellan Sveaskog och, i det här fallet, Hide and See ett bevis på ett lyckosamt samarbete mellan markägare och besöksnäring.

– Vi är såklart glada för Hide and Sees skull. Detta är ytterligare ett bevis på hur vi genom avtal, klara spelregler och dialog kan hjälpa turistföretag att växa och utvecklas, säger Ola Söderdahl.

Sveaskog har mer än 100 turistentreprenörer som är verksamma på våra marker. Oavsett vilken typ av verksamhet man bedriver vill vi att man ska ha ett avtal eller överenskommelse med oss. Man är välkommen att ta kontakt med oss för att diskutera en idé eller etablering.

Ola Söderdahl

Försäljnings- och marknadschef fastigheter

Fakta

• Stora Turismpriset delas ut av Tillväxtverket till företag och andra inom besöksnäringen som bland annat jobbar med nytänkande, internationalisering eller hållbarhet. Prissumman är på 100 000 kronor.