Kunskap och kyla bygger stabila isvägar

Kunskap och kyla bygger stabila isvägar

Det är 27 grader kal​lt och iskristallerna blåser rakt i ansiktet på Stefan Berggren, VD Schakt AB i Arvidsjaur, och en av Sveaskogs entreprenörer. Att bygga isväg är ett hantverk som kräver djup kunskap. Även om kylan i Norrbotten, i snitt, har legat runt 20 minusgrader sedan årsskiftet räcker det inte för att bygga riktigt tjock is som ska hålla för 60 tons ekipage. Nu står Stefan Berggren med pumpar mitt på isen och spolar ut kallt vatten för att få en is med 110 centimeters tjocklek.

Nyheter | 2019-02-14

- Spolar du inte isen utan bara plogar du får du bara cirka 70 centimeters is. För att få en så bra is som möjligt är det viktigt att spola ett jämt lager med vatten, över en så stor yta som möjligt, säger Stefan Berggren.

När isvägen är byggd ska det köras virke från Storön på Storavan. Sveaskog har köpt virke från Arjeplogs allmänning. För att få virket från ön ska det byggas 1200 meter isväg som, enligt regelverkens krav för isvägar inom skogsbruk, ska vara 110 centimeter tjock.

Noggranna borrkontroller

Stefan Berggren och hans medarbetare gör noggranna borrkontroller varannan dag för att mäta isvägens tjocklek. I dagsläget är det cirka 10 centimeter kvar att bygga vilket Stefan Berggren tror ska vara klart inom två veckor.

- Det är ju blandad glädje med kylan. Pumpar och maskiner blir sköra vid 35 minusgrader. Samtidigt fryser isen fortare och bygger snabbare sina centimetrar. ​

Ingen köld​​​gräns

​Att transportera virke på isväg är i norra Sverige en beprövad metod och har pågått sedan 1980-talet. I februari 2019 är det tio år sedan det gjorde senast över Storavan, men för Stefan Berggren är det här vardag.

- Den ena dagen är inte den andra lik, men oavsett väder så spolar vi varje dag. Det är kallt och vi har ingen köldgräns. Det är bara att klä sig för 40 graders kyla med isande vind och hoppas på att termometern ska ligga runt 20 minus, säger Stefan Berggren.

Eftermiddagsmörkret sänker sig över Storavan, den vita isvägen gnistrar ikapp med månen mot den kornblåa himlen. Det är dags för Stefan Berggren och hans kollega att "ta kväll". De stänger av den ångande pumpen och gör sig redo för avfärd. Isen gör sin kvällshälsning genom att knaka högljutt när den sätter sig. I morgon ska det bli varmare. Väderpresentatören har lovat sol och minus 12 grader.