”Varför inte satsa på det man vill göra i livet”

​​I gränstrakterna mellan Dalarna och Hälsingland hittade riksspelman Olle Vixner sin riktning i livet. Sedan ett drygt år tillbaka driver han företaget Guidefathers i Ekopark Ejheden. Här erbjuder han och hans kollegor turister ett fritidsfiske i toppklass – allt inramat av ett vackert och vilt skogslandskap.

Nyheter | 2019-10-29

​- Här är en björnskit, färsk är den också, ropar Olle Vixner, vd på Guidefathers där han står i blåbärsriset i en slutning ner mot Storejen.

Ekopark Ejheden är historisk rovdjursmark och här, långt från större orter och de stora turistströmmarna, trivs både björn och lo. Skogarna domineras av tall som präglats av brand, inte minst av svedjebruket​​ som finska nybygga​​re bedrev här för 300–400 år sedan.

Han växte upp i Orsa och tillbringade mycket av sin lediga tid fiskandes från den egna båten på Orsasjön. Efter ett par år i IT-branschen i Stockholm började han plugga musik i Örebro och blev sedermera riksspelman. Men längtan efter något annat fick honom och familjen att flytta tillbaka till Orsa.

- Jag tänkte varför inte satsa på det man vill göra i livet, att ta vara på chansen och gå all in på det.

Tillsammans med några andra fick Olle Vixner upp ögonen för den gamla jägmästarbostaden och kringliggande hus vid Storejens södra strand som stått övergivna sedan 1960-talet. De kontaktade Sveaskog, som kommit över byggnaderna i en fastighetsaffär med Korsnäs runt millennieskiftet, för att höra om det fanns intresse av att inleda ett samarbete, vilket det gjorde. 2018 skrev Guidefathers och Sveaskog under ett arrendeavtal.

Det är inte helt enkelt att hitta till Guidefathers anläggning vid Ekopark Ejheden, i norra Rättviks kommun. Olika kartfunktioner kommer med olika förslag på geografisk position. Att det är en dryg halvtimme till närmaste asfalterade väg, och inte raka spåret och två minuter från E4:an, ökar känslan av exklusivitet.

- Ejheden ger en väldigt fin känsla när man kommer hit, man blir lugn, säger Olle Vixner.

Fiske i top​pklass

Sjöarna Stor- och Lillejen, som båda ligger i ekoparken, är kända för sina stora gäddor och abborrar som bland ligger på över kilot. Och visst nappar det. Vi har knappt hunnit få igång det GPS-baserade "ankaret" innan det börjar rycka i spöna både en och två gånger.

Plötsligt ringer telefonen. Någon i andra änden av linjen pratar engelska. Olle ber att få återkomma.

- Det var några turister från Mexiko som var i Stockholm nu men ville köra upp hit imorgon och fiska. Det är nog de mest långväga hittills.

Antalet besökare har varit över förväntan. Många är långväga och kommer från Tyskland, Benelux och Frankrike. Målsättningen för antalet gästnätter var inledningsvis, enligt Olle Vixner, i blygsammaste laget.

- Juni och första halvan av juli var ganska lugn, men sen har det varit över förväntan. En vecka hade vi 39 gästnätter och veckan därpå 26 gästnätter. Det är både företag och privatpersoner, säger Olle Vixner.

Under året har Olle Vixner och hans kollegor jobbat med att rusta upp husen invändigt. Förutom nya inventarier har även ytskikt och väggar rustats upp.

- När vi kom in här första gången var allt väldig nergånget. Sängarna var från 60-talet och varit med om ett och annat, säger han.

Lyckat samar​bete med Sveaskog

Samarbetet mellan Guidefathers och Sveaskog är på många sätt en modell för hur Sveaskog vill jobba med naturturism ihop med lokala entreprenörer.

- När Sveaskogs resurs kan utvecklas tillsammans med en riktigt duktig entreprenör blir det bra. Deras kompetens hjälper oss att utveckla besöksnäringen i lokalsamhället och deras idéer driver oss att hjälpa till för att skapa mer utveckling på landsbygden. Det är det fina i vårt samarbete med Guidefathers – en entreprenörs vision och driv blandas med vår resurs, säger Ola Söderdahl.

Även Olle Vixner tycker samarbetet med Sveaskog funkar bra.

- Sveaskogsamarbetet har varit jättetrevligt och är en möjlighet för oss att bedriva företag på landsbygden, säger han.

Förutom fisket håller Olle Vixner på att kartlägga gamla stigar i skogarna som användes innan skogsbilvägarna anlades. På sikt finns det även planer på jaktguidning och mer exklusivt flugfiske i närliggande skogstjärnar.

Förutom Sveaskog och Guidefathers AB har uppgörelsen blivit till efter samarbete med föreningen Dalälvarnas utvecklingsområde, Orsa och Rättviks kommuner, Älvdalens utbildningscentrum och delfinansiering inom ramen för ett EU-projekt. ​​

Ola Söderdahl

Chef Marknadskommunikation