Premiär för Sveaskogs eget planteringslag i Bergslagen

Innan sommarsäsongen är till ända ska Sveaskog ha fått ner 60 miljoner plantor i backen. Nyligen gick startskottet för företagets eget planteringslag i Bergslagen, som ska bidra genom att sätta 144 000 av dessa.

Nyheter | 2020-06-18

Hettan dallrar i luften på hygget en bit utanför Fagersta i Västmanland. Planteringslaget har tagit en välförtjänt vätskepaus. Mellan två och fyra liter vatten per person och dag går åt beroende på vädret, och en dag som denna – när sommaren visar sig från sin allra bästa sida – prövas de nybakade plantörernas tålamod. Ändå är humöret på topp.

- Jag hörde att det fanns behov av arbetskraft inom plantering och gillar att vara ute, så för mig är det ett perfekt sommarjobb, säger Sandra Pettersson.

Sandra Pettersson

Hon jobbade som kretskortsmontör i Storbritannien när Covid-19 bröt ut, och lyckades få plats på ett av de sista flygen hem innan reserestriktionerna slog till på allvar.

Just Corona/Covid-19 var ett viktigt skäl till att Sveaskog beslutade att starta ett eget planteringslag i Bergslagen.

- Det känns oerhört positivt att vi kunnat skapa en öppning för att anställa i en tid som denna, samtidigt som vi säkerställer säsongens plantering. Och vi är överväldigade över det stora gensvar vi fick – att så många visade intresse för att arbeta som plantörer, säger Bruno Bystrand, chef för Sveaskogs resultatområde Norra Bergslagen där planteringslaget verkar.

Totalt ska omkring 1,2 miljoner plantor sättas i Norra Bergslagen i år. På hela Sveaskogs markinnehav handlar det om ungefär 60 miljoner plantor. De planteras huvudsakligen av företagets entreprenörer, men i år har de alltså fått förstärkning.

- Plantering är ett viktigt led i skogsvårdsarbetet. Genom att sätta tre nya plantor för varje träd som avverkas säkerställer vi att det finns skogar som är rika på både hållbar råvara, arter och upplevelser även i framtiden, berättar Bruno Bystrand.

Inkörsport till skogsjobb

Adam Nordberg, som gillar friluftsliv och tidigare arbetat som vildmarksguide, tvekade inte att ansöka när möjlighet gavs:

- Jag har haft tankar på en skoglig yrkesbana, och ser planteringsjobbet som en bra inkörsport till exempelvis naturvård. Under introduktionen fick vi gå delar av en digital utbildning, Skötselskolan, och då passade jag på att göra lite mer än vad jag skulle för att det var så intressant. Jag har fått en helt annan bild av skogsbruket än vad jag hade innan, berättar han.

Albin Morsing och Adam Nordberg

Pausen är slut och plantörerna ger sig ut på hygget igen med sin utrustning. Plantorna är så kallade täckrotsplantor av gran från Svenska Skogsplantor, och i hettan är det förstås viktigt att få ner dem i jorden innan de torkar.

- En planta ska sitta tillräckligt djupt, tillräckligt rakt och på en lämplig punkt med markkontakt. Det tar tid att hitta rytmen, men nästa vecka tror jag att alla har fått upp snitsen och ligger på cirka 1 000 plantor per dag och person, säger Jonas Morsing som är arbetsledare.

Han arbetar till vardags som maskinförare på Sveaskog, men uppskattar variationen det ger att få vägleda sex personer med helt olika bakgrund i jobbet som plantörer.

- Det är ett väldigt bra gäng! De flesta har lokal anknytning, och alla var av olika skäl i behov av sysselsättning i sommar. Vi har även en kinesisk tjej med i gruppen, Huiqi Yuan. Det är roligt eftersom det ger en extra dimension då vi kan bidra med språkträning och därmed integration, berättar Jonas Morsing och tillägger:

-  Har man som jag kört maskin sedan 1992 är det klart att det är kul att prova på något nytt för en tid. Det har varit väldigt omväxlande, eftersom jag ansvarat för hela processen från rekrytering via utbildning till det praktiska arbetet i fält.

Ett evigt kretslopp

Skogen på platsen avverkades för omkring tre år sedan. Sveaskog har flera kunder i området, så det finns god avsättning för både timmer och massaved. Sedan dess har markberedning skett och i år är det alltså dags att plantera ny skog.

Sandra Lillsjö Kronblad rör sig snabbt över den ojämna terrängen med planteringsröret i högsta hugg. Snart finner hon en lämplig plats att starta på.

- Det är väldigt annorlunda att arbeta i fält mot vad jag trodde att det skulle vara när vi fick vår introduktion. Det är utmanande att hitta bra planteringspunkter. Men det är samtidigt kul, för jag lär mig mycket. Under utbildningen uppskattade jag framförallt jämställdhetsdelen. Den kändes modern. Det handlade mycket om varför – inte bara att.

Eftermiddagssolen kastar långa skuggor efter henne där hon arbetar sig bort och lämnar en prydlig rad med plantor efter sig, med de obligatoriska 1,5-2 metrarna mellan varje.

För våra plantörer väntar ytterligare ett par timmar innan klockan är 17.00 och det är dags att packa ihop. Imorgon samlas de igen, prick klockan 07.00. För än återstår många kartonger med små granar att sätta. Sommaren har bara börjat.

Huigi Yuan och Sandra Pettersson

Bruno Bystrand