Stora satsningar vid Svenska Skogsplantors plantskola i Nyhammar invigda

Nyligen invigdes tre viktiga framtidssatsningar vid Stakhedens plantskola i Nyhammar, utanför Ludvika. Under senaste året har Svenska Skogsplantor, som ingår i statliga Sveaskog, investerat mer än 20 MKR i att utveckla och effektivisera plantskolan.

Pressmeddelanden | 2020-02-12

– Det har varit ett händelserikt 2019 med stora investeringar och vår plan är att fortsätta utveckla plantskolan eftersom efterfrågan på våra produkter fortsätter att öka, säger Anders Nilsson, affärsområdeschef för Svenska Skogsplantor som äger plantskolan.

Först byggdes ett helt nytt växthus, vilket genererat en produktionsökning från 24 till 27 miljoner plantor per år.

Under hösten installerades ett nytt uppvärmningssystem med biobränsle och den fossila eldningsoljan fasades ut. Det nya uppvärmningssystemet reducerar de fossila koldioxidutsläppen med 93 procent, motsvarande 548 ton per år.

Den tredje investeringen består av en ny maskinlinje som uppförts för att behandla plantorna med Conniflex. Conniflex är Sveaskogs egenutvecklade behandlingsmetod mot snytbaggeangrepp som är helt fri från kemiska bekämpningsmedel.

Maskinlinjen blir företagets fjärde och ger kapacitet att behandla plantskolans hela odlingsvolym. Den nya linjen innebär att plantor nu kan behandlas i större skala för norra Sverige, den finska och den norska marknaden.

Vid invigningen på tisdagen medverkade bland annat HåGe Persson, vice ordförande i Ludvika kommunstyrelse.

– Jag är glad för utvecklingen av plantskolan och inte minst det hållbarhetsfokus som företaget visar, säger HåGe Persson.

– Personalen på plantskolan har arbetat intensivt under hela året och tack vare det har vi nu möjlighet att leverera en mycket efterfrågad produkt. Till hösten 2020 planerar vi dessutom att installera en ny packmaskin, vilket kommer att öka effektiviteten ytterligare, avslutar Anders Nilsson, affärsområdeschef för Svenska Skogsplantor.

För mer information, kontakta:

Anders Nilsson

Tf. Chef Svenska Skogsplantor

Tel: 070 – 634 36 02 070 – 634 36 02

Skicka e-post till Anders

Född 1965.
Anställd 2000.

Tidigare erfarenhet: Ekonomichef och Chefscontroller Sveaskog, Ekonomichef AssiDomän Karlsborg AB, Koncerncontroller Dynapac AB.

Övriga uppdrag: Styrelseordförande Sveaskog Baltfor.

Sveaskogs presstjänst

Tel: 08-655 90 50 08-655 90 50