Stort intresse för "Tiotusingen"

Intresset är stort för Sveaskogs ”Tiotusingen”, ett bidrag till lokala föreningar i Norrbotten och Västerbotten med möjlighet att stärka och utveckla sin lokala verksamhet på orten. ”Vi är överväldigade av att så många föreningar lämnat in sina ansökningar”, säger Anette Waara, marknadsområdeschef för Sveaskog i norra Sverige.

Pressmeddelanden | 2020-11-04

När ansökningstiden stängdes i förra veckan så var succén ett faktum. Nästan 200 föreningar från Norrbotten och Västerbotten har skickat in en mångfald av ansökningar.

- Vi är så nöjda, att vi i går beslutade att vi ska fortsätta med den här typen av utlysningar. Sveaskog vill bidra till ett fungerande och livskraftigt föreningsliv i Norrbotten och Västerbotten. Vår verksamhet skapar arbetstillfällen i flera led, som ensam större arbets- och uppdragsgivare på många mindre orter, därför är denna satsning på lokalsamhällena viktig för oss, säger Anette Waara, marknadsområdeschef för Sveaskog i norra Sverige.

Sveaskog uppmanade i höstas föreningar på orter där Sveaskog har verksamhet i Norrbotten och Västerbotten, att ansöka om bidrag på upp till 10 000 kr. Pengarna ska användas för att genomföra evenemang, stärka föreningen eller skapa riktade projekt med fokus på lokalsamhället.

- Det här bevisar igen att det finns driftiga människor på orten, som många gånger är nyckeln för att de mindre samhällena ska växa. Nu kommer det svåraste, att vara tvungen att välja, säger Anette Waara.

Den 25 november kommer de utvalda föreningarna att presenteras. Nästa utlysning kommer att starta upp den 1 mars 2021 och de som inte valts ut denna gång, kan då söka igen.

För mer information om ”Tiotusingen” eller ansökan kontakta Sveaskogs kundtjänst på tel 0771-787 100 eller e-post kundcenter@sveaskog.se.

Sveaskogs presstjänst

Tel: 08-655 90 50 08-655 90 50