Skogsmaskin som gallrar skog

Sveaskog publicerar årsredovisning för 2019

Sveaskog publicerar idag, den 16 mars, bolagets års- och hållbarhetsredovisning för 2019.

Pressmeddelanden | 2020-03-16

Sveaskogs operativa rörelseresultat för helåret 2019 är det bästa hittills för företaget. För andra året i rad levererar verksamheten ett rekordresultat. Styrelsen föreslår årsstämman att besluta om utdelning till ägaren, svenska staten, om 1,1 miljarder kronor.

– Jag kan med stolthet konstatera att Sveaskog är en viktig del i den totala värdekedjan som skapar förutsättningar för klimatsmarta produkter och tillväxt i bioekonomin och därmed bidrar positivt till klimatomställningen. En viktig uppgift för oss är hur vi på bästa sätt använder skogen för att bruka och vårda skogen samt bidra till klimatomställningen, säger Hannele Arvonen, vd och koncernchef Sveaskog.

– Under 2020 kommer vi att fortsätt vårt strategiarbete och bland annat se över vilken roll vi som bolag ska ha i framtiden. En viktig fråga är kompetensförsörjningen och hur vi lyckas rekrytera nya medarbetare med rätt kompetens runt hela landet, fortsätter Hannele Arvonen.

Per Matses

Vice vd och CFO