Sveaskog startar planteringslag i Älvsbyn

Innan sommaren är slut ska Sveaskog totalt plantera 60 miljoner trädplantor, varav 28,6 miljoner planteras i Norr- och Västerbotten. Sveaskog startar nu ett eget planteringslag med lokal anknytning i Älvsbyn som komplement till företagets befintliga planteringsentreprenörer.

Nyheter | 2020-06-24

– Det känns oerhört positivt att vi kan anställa plantörer i en tid som denna, samtidigt som vi säkerställer säsongens plantering. Och vi är överväldigade över det stora gensvar vi fick och att så många visade intresse för att arbeta som plantörer, säger Mattias Torger, produktionschef på Sveaskog.

Totalt ska 28,6 miljoner trädplantor planteras i Norr- och Västerbotten denna sommar. På hela Sveaskogs markinnehav handlar det om ungefär 60 miljoner plantor. De planteras huvudsakligen av företagets entreprenörer, men i år har de alltså fått förstärkning. Sedan tidigare har Sveaskog egna planteringslag i Sorsele och Åsele.

Valet att starta ett planteringslag just i Älvsbyn beror på att Sveaskog vill öka intresset för att arbeta i skogen i Norrbotten.

– Att skapa ingångar för att jobba i skogen är en del i det. Sedan är det också för att ha koll på produktiviteten och se vad vi kan utveckla. Det är viktigt för oss att förstå entreprenörens vardag. Vi klarar oss inte utan våra entreprenörer, säger Mattias Torger, produktionschef på Sveaskog.

Plantering är ett viktigt led i skogsvårdsarbetet och det ekologiska kretsloppet. Genom att sätta tre nya trädplantor för varje träd som skördas säkerställer man att det finns skogar som är rika på både hållbar råvara, arter och upplevelser även i framtiden.

Mattias Torger

Produktionschef