Sveaskog startar två planteringslag i egen regi

Innan sommaren är slut ska Sveaskog totalt plantera 60 miljoner trädplantor. Nu startar företaget upp två nya planteringslag i egen regi som komplement till företagets befintliga planteringsentreprenörer. De nya lagen startas i Bergslagen och Älvsbyn.

Pressmeddelanden | 2020-06-24

– Det känns oerhört positivt att vi kan anställa i en tid som denna, samtidigt som vi säkerställer säsongens plantering. Och vi är överväldigade över det stora gensvar vi fått, att så många visat intresse för att arbeta som plantörer, säger Bruno Bystrand, chef för Sveaskogs resultatområde Norra Bergslagen inom Sveaskog.

På hela Sveaskogs markinnehav ska cirka 60 miljoner trädplantor sättas under sommaren. Sedan tidigare har Sveaskog egna planteringslag i Sorsele och Åsele.

– Det är personer med varierad bakgrund. De flesta har lokal anknytning och flera har behov av jobb då deras tillvaro på ett eller annat sätt har påverkats med anledning av Coronapandemin. I Bergslagen har vi till exempel en tjej från Kina med i laget. Det är roligt eftersom det ger en extra dimension, då vi kan bidra med språkträning och därmed integration, berättar Jonas Morsing, arbetsledare som till vardags arbetar som maskinförare på Sveaskog.

Valet att starta ett planteringslag i Älvsbyn beror delvis också på att Sveaskog vill öka intresset för att arbeta i skogen i Norrbotten.

– Att skapa ingångar för att jobba i skogen är en del i denna satsning. Sedan är det också bra med ett lag i egen regi då det ger oss kunskap om dels produktivitet, dels hur vi kan vidareutveckla planteringsverksamheten. Det är viktigt för oss att förstå entreprenörens vardag. Vi klarar oss inte utan våra entreprenörer, säger Mattias Torger, produktionschef på Sveaskog.

Plantering är ett viktigt led i skogsvårdsarbetet och det ekologiska kretsloppet. Genom att sätta tre nya trädplantor för varje träd som skördas säkerställer man att det finns skogar som är rika på både hållbar råvara, arter och upplevelser även i framtiden.

För mer information, kontakta:

Bruno Bystrand

Resultatområdeschef Norra Bergslagen