Sveaskog utser framtidens innovation från skogen

Snart utses vinnarna i en global innovationstävling för miljön, What wood you do, där Sveaskog är samarbetspartner och deltar i juryn. Sex skogsinnovationer tävlar om nästan 260 000 kronor och möjligheten att förverkliga sin klimatsmarta idé.

Pressmeddelanden | 2020-09-14

Sedan tävlingen lanserades i mars har 50 bidrag från 10 länder kommit in. Bland alla innovativa affärsidéer har slutligen sex finalister valts ut – unga företag med var sitt spännande tävlingsbidrag som alla har gemensamt att de skyndar på övergången till det fossilfria samhället.

- Det känns självklart för oss på Sveaskog att vara med och bidra i detta sammanhang. Tävlingen är ett viktigt initiativ som kan locka fram hållbara lösningar för framtiden, säger Eva Karlsson Berg, chef för marknadsområde Syd på Sveaskog och jurymedlem.

What wood you do arrangeras av Paper Province, ett världsledande klusterföretag inom skogsbaserad bioekonomi, som ägs och drivs av drygt 100 medlemsföretag och har sin bas i Karlstad. Tävlingssponsorer är utöver Sveaskog även Gunnar Sundblads forskningsfond och Stora Enso.

På finaldagen, den 24 september, presenterar de tävlande sina idéer för juryn som består av branschexperter från Paper Province, Business Värmland och nämnda sponsorer. Förutom pengar för att förverkliga sin idé får vinnaren möjlighet att ingå i inkubatorn Sting Bioeconomy där idén kan utvecklas och kommersialiseras.

- Det ska bli oerhört spännande att höra hur finalisterna pitchar sina affärsidéer som handlar om allt från nya användningsområden för cellulosa till högteknologiska lösningar med drönare, säger Eva Karlsson Berg.

Här kan du läsa mer om tävlingsbidragen i What wood you do

Eva Karlsson Berg

Chef Marknadsområde Syd

Sveaskogs presstjänst

Tel: 08-655 90 50 08-655 90 50

Se finalen den 24 september

Vilket bidrag tar hem segern i innovationstävlingen What wood you do?

Se finalen online på tävlingswebben

Sändningen är öppen för alla.