Denna sida använder cookies

Cookies behövs för att sidan ska fungera på ett bra sätt. Cookies optimerar sidans funktionalitet, anpassar sidan efter besökarens val och intressen, cookies används för analys av hur besökare använder sidan, för statistik och för marknadsföring anpassad efter dina intressen.

Sveaskog kan komma att dela informationen med tredjepartsannonsörer. 

För att läsa mer om hur cookies används eller hur man stänger av cookies klicka här.

Genom att klicka på rutan Godkänn och fortsätt accepterar du användandet av cookies.

Sveaskogs initiativ i coronatider

Sveaskogs initiativ i coronatider

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med drygt 800 medarbetare, 300 entreprenörer och drygt 40 kontor över hela landet. Coronapandemin påverkar hela världen och även oss. Vi har därför genomfört en mängd insatser för vår egen personal, kunder, entreprenörer och de som är verksamma på våra marker såsom jägare, fiskare och naturturismföretag. 

Pressmeddelanden | 2020-11-13

– Coronapandemin påverkar hela samhället och vår ambition har hela tiden varit att ta ansvar och skapa trygghet i denna svåra tid. Jag känner en stolthet över att vi tagit många initiativ för att stötta och trygga vardagen för alla våra medarbetare, entreprenörer och kunder, säger Hannele Arvonen, vd på Sveaskog.

Här nedan listas ett urval av de initiativ som företaget genomfört hittills:

Kunder

En snabb omställning inom Sveaskogs virkesproduktion har gjort att sågverk i norra Sverige inte behövt permittera under pandemin. Genom att rikta blicken mot Asien fortsätter sågverken att exportera. När Europa i våras stängde ner fick Sveaskogs sågverkskunder stora bekymmer.
– Våra kunder har en väldigt stor andel av sin export exponerad globalt, men konkurrensen är extrem, säger Erik Levén, kundansvarig på Sveaskog.

Asien låg före Europa i pandemins framskridande och hade börjat öppna upp igen, så sågverken riktade sitt fokus dit.
– Olika delar av världen har olika behov. I samråd med sågverken ställde vi om i hur vi kapar timmer för att det skulle passa Asien. Längder och dimensioner på virket har specificerats och anpassats, förklarar Erik Levén.

– Vi har tidigare diskuterat en liknande flexibilitet när vi ska producera, men i och med coronapandemin var vi tvungna att ställa om snabbt ute i skogen för att kunderna skulle kunna leverera sina produkter. Tankesättet har bitit sig fast och nu är vi på hugget och kollar vilka marknader som går bra för våra kunder och hur vi ska agera för att hjälpa dem, fortsätter Erik Léven.

Entreprenörer

Sveaskog tog fram ett stödpaket som skapar förutsättningar att överleva och hantera Coronapandemin för bolagets entreprenörer inom avverkning, skogsvård och transport. ”Sveaskogspaketet” har gett stöd åt våra viktiga skogs- och transportentreprenörer.

– I den nu uppkomna situationen är det särskilt viktigt att entreprenörer får stöd inom ekonomi- och personalfrågor. Vi har därför erbjudit förkortade betalningstider på fakturor tillfälligt och erbjudit våra entreprenörer möjlighet att nyttja våra kanaler för rekrytering, säger Mats Oja, inköpschef på Sveaskog.

Turist- och besöksnäring

Den nya situationen har även drabbat turist- och besöksnäring hårt. Därför har de entreprenörer som hyr byggnader av Sveaskog, under våren och sommaren, fått tre månader hyresfritt.

– Besöksnäringen är viktig för Sverige och våra lokala entreprenörer som vi samarbetar med har en väldigt tuff period nu. Vi vill hjälpa till så gott vi kan för att våra turistentreprenörer ska finnas kvar när situationen vänder, säger Ola Söderdahl, chef för marknadskommunikation på Sveaskog.

Personal och säkerhet

Sedan mitten av mars har alla anställda, som har möjlighet, uppmanats att jobba hemifrån. Företaget har även minskat resandet och avstår i största mån alla fysiska interna och externa möten till förmån för digitala möten istället.

– I dessa tider så är det viktigt att vara lyhörd för både känslor och praktisk hjälp, vi ska och vi vill ta ansvar, säger Fredrik Bergström, HR-partner på Sveaskog.

För mer information

Sveaskogs presstjänst

Tel: 08-655 90 50 08-655 90 50